۵ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۰
کد خبر: 80751799
T T
۰ نفر

قابليت انتقال 'هپاتيت B' صد برابر ويروس ايدز است

۵ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۰
کد خبر: 80751799
قابليت انتقال 'هپاتيت B' صد برابر ويروس ايدز است

مشهد - كارشناس مسوول ويروس ايدز و هپاتيت دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: قابليت انتقال هپاتيت B از يك فرد به فرد ديگر، صد برابر ويروس ايدز شناخته شده است.

دكتر علی حسین پور روز شنبه در آستانه روز جهانی هپاتیت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هپاتیت B و C همانند ویروس ایدز از طریق خون، تماس جنسی و از مادر به كودك انتقال می یابد.

وی اظهار داشت: سرعت بسیار انتشار ویروس هپاتیت B به نوع ویروس و قابلیت ماندگاری آن بستگی دارد.

وی خاطر نشان كرد: بیماری هپاتیت به چهار نوع D، C، B، A تقسیم می شود كه دو نوع B و C آن قابلیت انتقال بسیار داشته و راههای انتقال آن مشترك می باشد.

وی گفت: شیوع هپاتیت B در خراسان رضوی به كمتر از 7/1 درصد كاهش یافته است.

حسین پور، پوشش فراگیر واكسیناسیون، رعایت بهداشت فردی و ارتقای آموزش و اطلاع رسانی را از علل كاهش هپاتیت B عنوان كرد.

وی بابیان اینكه ایران جزء كشورهای دارای شیوع كم هپاتیت B شناخته شده است، افزود: در این كشورها میزان ابتلا بین 7/1 تا دو درصد جمعیت را شامل می شود و این در حالی است كه قبل از انقلاب اسلامی شیوع هپاتیت B در ایران بیش از پنج درصد بوده است.

وی گفت: شیوع متوسط هپاتیت B بین دو تا هفت درصد جمعیت و شیوع زیاد آن كه اغلب در كشورهای آفریقایی است بیش از هشت درصد جمعیت كشور را شامل می شود.

حسین پور اظهار داشت: 95 درصد از افرادی كه یك بار واكسن هپاتیت B دریافت كنند، نسبت به این بیماری ایمنی كامل خواهند یافت.

كارشناس مسوول ویروس ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: واكسن هپاتیت B در سه نوبت و اغلب در گروههای پرخطر مانند كادر درمانی به طور رایگان تزریق می شود.

وی برپایی پایگاه سلامت در بوستان كوهسنگی مشهد با همكاری شهرداری را یكی از اقدامات روزجهانی هپاتیت عنوان كرد و گفت: این پایگاه ششم مرداد ماه با هدف اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از بیماری هپاتیت دایر خواهد شد.

28 جولای مصادف با ششم مرداد ماه روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است./3

7487 /664