۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۴
کد خبر: 80764631
T T
۰ نفر
افزايش تعداد سالمندان و تبعات آن بر بودجه عمومي استان يزد

يزد- افزايش تعداد سالمندان و تبعات بهداشتي و مالي اين پديده اجتماعي بر بودجه عمومي استان گاه و بيگاه در برخي گزارشات و خبرها اعلام مي شود كه بايد به عنوان زنگ خطر جدي گرفته شده و براي آن تمهيدات ويژه انديشيده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با ارتقای سطح بهداشت عمومی و كاهش مرگ و میر كودكان زیر پنج سال در سطح كشور به تدریج بر تعداد سالمندان در استان ها از جمله یزد افزوده شد.

وجود افراد سالمند را باید یك نعمت بزرگ الهی در راستای استفاده از تجربه، دانش، آموخته ها و مدیریت آنان در جامعه دانست، این در حالی است كه در سال های اخیر گسترش این پدیده موجب نگرانی برنامه ریزان اجتماعی شده است به طوری كه شماری از كارشناسان بهداشت و درمان ، جامعه شناسان، اقتصادانان و جمعیت شناسان نسبت به افزایش تعداد این گروه سنی هشدار داده اند و برخی آن را سونامی سالمندان یاد می كنند.

هرچند این پدیده ابتدا در كشورهای توسعه یافته شكل گرفت، اما به تدریج كشورهای در حال توسعه نیز با این معضل اجتماعی، رو به رو شده اند.

همزمان با افزایش شاخص های بهداشتی و بروز این پدیده در كشورمان واحدی با عنوان اداره سلامت نیز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شكل گرفت.

به گفته دست اندركاران مسایل بهداشتی، افزایش شمار سالمندان از لحاظ درمان و مسایل مالی تاثیر زیادی بر بودجه عمومی جامعه دارد زیرا این افراد به اقتضای شرایط سنی و جسمی در معرض بیماری های قلبی و عروقی، پوكی استخوان، فشار خون بالا، دیابت و افزایش گلسترول و تری گلیسرید خون ، بیماری های چشم و ... قرار دارند.



*** بیش از 85 هزار سالمند در استان یزد وجود دارد



معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، در تعریف گروه جمعیتی سالمند گفت: سالمندی یك روندی كه در زندگی اتفاق می افتد و برای اینكه تعریفی از پدیده سالمندی شود و حد و مرزی برای آن تعریف شود ، سن 60 سالگی مرز ورود به سالمندی است.

ناصر صباغ زادگان افزود: در بسیاری از كشورها از جمله در كشور ما بالای 60 سال در زمره سالمند تلقی می شود از این بازه است كه فرد دیگر باید آموزش های لازم را دیده باشد و آمادگی ورود به این عرصه را پیدا كند تا با مشكلات، بیماری ها و معلولیت ها كمتر مواجه شود.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده هر كشوری افراد بالای 60 سال بیش از 7 درصد جمعیت را تشكیل دهند جزو كشورهای سالمند تلقی می شود و متولیان امر و مسئولین باید برنامه های لازم را ارائه كنند كه جمعیت كشوری با بحران سالمندی مواجه نشود.

صباغ زادگان اظهار داشت: جمعیت سالمند استان یزد 7/8 درصد است با این حساب برآورد می شود بیش از 85 هزار نفر سالمند در استان یزد وجود دارد.



*** ارائه آموزش شیوه زندگی سالم به یك هزار سالمند در طول سال



معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد در خصوص آموزش و مراقبت های بهداشتی سالمندان نیز گفت: افراد سالمند می توانند از خدمات آموزشی شیوه زندگی سالم بهره مند شوند و اساس برنامه و كمك هایی كه داریم سالمندانی هستند كه دچار معلولیت شده باشند.

صباغ زادگان افزود: برنامه ریزی شده در سال به هزار نفر از سالمندان آموزش شیوه زندگی سالم ارائه شود.

وی ادامه داد: آموزش در قالب توانمند سازی سالمندان اجرا می شود كلیه افرادیكه بالای 60 سال سن دارند و داوطلب هستند در این طرح شركت كنند می توانند به مراكز توانبخشی سالمندان مراجعه و توسط مربیان شاغل در مركز آموزش های لازم را ببینند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان گفت: آموزش در زمینه بهداشت فردی ، مصرف صحیح دارو، سلامت روان ، اوقات فراغت و پرداختن به فعالیت های ورزشی و برنامه های فرهنگی اهم برنامه های این طرح است.



*** بعضی از سالمندان از مصرف دارو خودداری می كنند



معاون امور توانبخشی بهزیستی یزد در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه اصولا مراكز بهداشتی و نیز خانواده ها برای ارائه آموزش و انتقال دستورات و مراقبت های بهداشتی با چه مشكلی در مواجه با آنان روبرو هستند، گفت: بسیاری از سالمندان معتقدند كه مصرف داروهای مثل داروهای كاهنده فشارخون، ضد دیابت اعتیادآور است و از مصرف دارو خودداری می كنند،مهم ترین دلایلی است كه این موضوع در بیماری شایع باعث بروز معلولیت های متعددی در این گروه جمعیت می شود.

وی ادامه داد: مهم ترین اقدام ما اجرای طرح توانمندسازی سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم ، تغذیه سالمند و آشنا شدن سالمند با اصول مراقبت های بهداشتی است و كمك می كنیم كه این روند منجر به بروز معلولیت نشود یا حداقل روند كند شود و به تاخیر افتد.



*** سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر حضور سالمند در كنار خانواده است



صباغ زادگان در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینكه هم اكنون شماری از افراد سالخورده و كارافتاده در مراكز نگهداری سالمندان استان نگهداری می شوند؛ برای نگهداری و مراقبت این عزیران كه سرمایه های بزرگی برای نسل جوان هستند؛ چه توصیه هایی برای مراقبت آنان در منزل دارید، گفت: مهم ترین اصل آموزه های دینی است كه هم در قرآن و هم در احادیث ائمه اطهار ع تاكید شده كه سالمندان مورد تكریم قرار گیرند.

وی ادامه داد: توصیه ما این است كه سعی و تلاش بر نگه داری ، مراقبت و تكریم سالمند در منزل باشدو سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر حضور سالمند در كنار خانواده است صرفا در موارد خاص و ضروری به مراكز شبانه روزی ارجاع داده شوند.



*** همكاری سازمان ها و نهادهای دولتی با بهزیستی در 10 محور انجام می شود



معاون امور توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به همكاری سازمان ها و نهادهای دولتی با بهزیستی، گفت: مهم ترین دستگاه دانشگاه علوم پزشكی است كه خوشبختانه در بحث آموزش های بهداشتی با سالمندان و خانواده های آنان اقدامات موثری را انجام داده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته با توجه به ملحق شدن سندجامع امور سالمندان استان به سند سلامت استان وظایف دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشكی، سازمان ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری ، سازمان های بیمه گر، فنی و حرفه ای ، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سازمان اوقاف و امورخیریه، همراه با سازمان بهزیستی در ده محور از جمله بهبود تغذیه در سالمندان، بهبود شیوه زندگی سالم، مناسب سازی محیط، افزایش فعالیت های ورزشی ، پوشش خدمات بیمه ای و بیمه مكمل و .... اقدامات مرتبط را انجام می دهند.



*** تمهیدات لازم برای پیرشدن سالم و پیشگیری از بروز معلولیت ها فراهم شود



معاون امور توانبخشی بهزیستی یزد گفت: امروزه رویكرد دولت از افزایش امید به زندگی به زندگی با كیفیت بهتر تغییر كرده ودر واقع برنامه هایی طراحی می شود كه روند سالم پیرشدن را طی كند.

وی ادامه داد: با نگاه به جمعیت كشور و درصد جمعیت سالمندان مشخص می شود كه رشد جمعیت سالمندی در كشور شتاب پیدا كرده به نحوی كه در سال 1335 جمعیت بالای 60 سال 2/3 درصد جمعیت كشور را تشكیل می دهند.

صباغ زادگان افزود: در سال 55 ، 2/5 درصد، در سال 75 ، 6/6 درصد و در سال 85 ، 3/7 درصد جمعیت كشور افراد بالای 60 سال را تشكیل می دهند و پیش بینی شده در سال 1400 ، 5/10 درصد جمعیت كشور را این گروه سنی تشكیل دهند.

وی اظهار داشت: برای اینكه با بحران مواجه نشویم و این جمعیت سالمندی به نحو مطلوب از خدمات بیمه ای ، خدمات اجتماعی و اقتصادی خوبی بهره مند شوند و در فعالیت های مختلف حضور داشته باشند لازم است تمهیدات لازم برای پیرشدن سالم و پیشگیری از بروز معلولیت ها فراهم شود كه مهم ترین آن سرفصل های آموزشی است.ك/4

7537/1968