۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80778176
T T
۰ نفر

درخشش صنعت كاشي و سراميك ميبد در كشور

۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80778176
درخشش صنعت كاشي و سراميك ميبد در كشور

يزد- صنعت كاشي و سراميك شهرستان ميبد همچنان با اختصاص بيشترين توليدات كاشي و سراميك در كشور به عنوان قطب صنعت كاشي و سراميك كشور در نگين كوير مي درخشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هنر صنعت كاشي‌سازي در استان يزد قدمتي ۷۰۰ ساله دارد و به نوعي از صنايع دستي بومي اين استان و به ويژه در شهرستان ميبد بشمار مي‌آيد كه با گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژي، شكل و رنگي تازه و مدرن به خود گرفته است.

بخش قابل توجهي از كارخانجات توليد كاشي و سراميك استان يزد در شهرستان ميبد واقع شده است كه كيفيت و طراحي‌هاي توليدات كاشي و سراميك اين كارخانجات نه تنها در داخل كشور، بلكه عرصه را بر رقباي اورپايي خود تنگ ‌تر نموده است.

مديريت منابع انساني و تربيت نيروي متعهد و كارآمد، به كارگيري دانش و تكنولوژي و سرمايه‌گذاري از محورهاي مهم مديريت در صنعت است خوشبختانه كيفيت بالا و تنوع در رنگ، اندازه و لعاب توليدات كاشي و سراميك استان كه در نتيجه‌ي وجود نيروي كار ماهر و توانمند و تكنولوژي‌هاي روز توليد كاشي دنيا در كارخانجات كاشي و سراميك استان يزد مي‌باشد، منجر به اين شده است كه توليدات استان قابل رقابت با توليدات كشورهاي به نام دنيا در اين عرصه باشد.

صنعت كاشي و سراميك سهم بزرگي از صادرات غير نفتي كشور را به خود اختصاص داده است كه توليد كاشي و سراميك همچنان در صدر اقلام صادراتي استان يزد مي باشد.

مهمترين پتانسيل‌هاي موجود در استان كه منجر به رشد اين صنعت در اين خطه‌ي كويري كشورمان شده وجود نيروهاي فني و مهارت ديده‌ي متعهد در منطقه و همچنين قابل تامين بودن بخش قابل توجهي از مواد اوليه توليد كاشي و سراميك در اين استان مي باشد.

خوشبختانه با توسعه صنعت كاشي و سراميك در استان علاوه بر فعال شدن بسياري از معادن خاك استان، صنايع جانبي از قبيل صنايع بسته‌بندي، لعاب‌سازي، گلوله‌هاي سراميكي و بويژه صنعت حمل و نقل از رونق قابل توجهي برخوردار شده است و پتانسيل موجود در صنعت كاشي و سراميك با راه‌اندازي واحدهاي در حال ساخت، امكان توسعه بيشتر اين صنايع جانبي را به دنبال خواهد داشت.

كمبود آب يكي از مهمترين مشكل اين صنعت در استان بشمار مي‌رود و وزراي صنعت و معدن در سال‌هاي گذشته بارها در جمع صنعت‌گران استان يزد قول تأمين آب صنعت استان يزد را داده‌اند اما اين وعده هنوز عملي نشده و صنعت كاشي و سراميك نيز چشم انتظار تأمين آب مورد نياز است.

مديران ارشد استان يزد براي توسعه صنعت كاشي و سراميك در استان تاكنون اقدامات موثر بسياري را از جمله ايجاد خوشه صنعتي كاشي و سراميك در استان، ايجاد منطقه ويژه سراميك، راه‌اندازي دبيرخانه كانون هماهنگي دانش و صنعت كاشي، سراميك و لعاب كشور در پارك علم و فناوري و نيز ايجاد مراكز جوار كارخانه‌اي فني و حرفه‌اي براي آموزش كارگران در راستاي افزايش كيفيت توليد محصولات انجام داده‌اند.

فرماندار ميبد در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در استان يزد 78 واحد كاشي و سراميك وجود دارد كه ميانگين هر واحد220 نفر اشتغالزايي داشته و 30 ميليارد تومان براي هر واحد هزينه شده است.

محمد رضا رجايي افزود: در استان 20 هزار نفر به طور مستقيم در صنعت كاشي و سراميك و 10 هزار نفر به صنايع وابسته از جمله لعاب ،رنگدانه هاي سراميكي، كارتن سازي ،قطعه سازي و ... مشغول بكار هستند .

وي تصريح كرد: اين واحدها در جاده ترانزيتي دشت يزد - اردكان بويژه در شهرستان ميبد فعال هستند و دليل استقرار اغلب واحد هاي توليد كاشي و سراميك در ميبد دسترسي بهتر به جاده هاي بين المللي و ارزش افزوده سرمايه گذاري است.

رجايي خاطر نشان كرد: حدود 50 درصد از توليد كاشي و سراميك كشور به استان يزد تعلق دارد و26 واحد در استان در حال ساخت است كه عموما در دشت يزد- اردكان و چند واحد متفرق در شهرستانها مي باشد كه اصولا بين 50 تا 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارد .

وي در خصوص ميزان سرمايه گذاري در بخش كاشي و سراميك گفت:ميزان سرمايه گذاري واحدها حدود 45 ميليارد تومان است كه اصولا 8 ميليون يورو ارزي وبه همين ميزان ريالي نياز دارد و زمينه اشتغال حدود5720 نفر اضافه مي شود.

فرماندار ميبد اظهار داشت: براي راه اندازي واحد جديد كاشي و سراميك حدود 45 ميليارد تومان سرمايه نياز است كه از اين مبلغ هشت ميليون يورو ارزي با محاسبه مبادله اي 24 ميليارد تومان و مابقي حدود 20 تا22 ميليارد تومان ريالي نياز دارد.

رجايي در خصوص درصد اشتغال بخش صنعت استان يزد به كاشي و سراميك اظهار داشت: حدود 13 درصد از جمعيت استان و اگر اشتغال كل استان در تمام زمينه ها محاسبه شود بين 10 تا 13 درصد اشتغال بخش صنعت استان يزد به كاشي و سراميك اختصاص دارد .

وي با اشاره به صادرات كاشي و سراميك گفت: بخشي از كاشي و سراميك توليدي به كشورهاي عراق، آذربايجان، افغانستان، گرجستان، پاكستان، قرقيزستان، تاجيكستان، ارمنستان، تركمنس