۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80781127
T T
۰ نفر

يك درصد افراد جامعه دچار لكنت زبان هستند

۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80781127
يك درصد افراد جامعه دچار لكنت زبان هستند

تهران - مدير گروه گفتار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: هفت دهم تا يك درصد جامعه دچار لكنت زبان هستند.

دكتر فريبا يادگاري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: لكنت زبان، پيامدهاي اجتماعي ، شخصي و روانشناختي براي سلامت افراد دارد چراكه فردي كه از يك گفتار طبيعي و روان برخوردار نباشد از موقعيت هاي اجتماعي، اجتناب خواهد كرد.

وي خاطرنشان كرد نقش ژنتيك و ارث در ابتلا به لكنت زبان هنور مورد سووال است اما گروهي از مبتلايان به لكنت زبان داراي سابقه فاميلي اين بيماري در خانواده خود به ويژه در افراد مذكر خانواده مانند پدر ، برادر، عمو و حتي پسرعمو هستند.

يادگاري كه رياست انجمن گفتاردرماني را نيز برعهده دارد، اظهار داشت: مبتلايان لكنت زبان ممكن است بطور ذاتي باهوش، برونگرا، معاشرتي و اجتماعي باشند اما به دليل لكنت زبان دچار نوعي انزوا شوند.

وي گفت: لكنت زبان ،‌اعتماد به نفس را ضعيف مي كند چراكه فرد نمي تواند همه توانمندي هاي خود را از طريق كلام، منتقل كند.

مدير گروه گفتار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي به والدين توصيه كرد با اولين بروز لكنت در كودكان به مراكز گفتار درماني مراجعه كرده و نسبت به تداوم درمان حساس بوده و فكر نكنند كه لكنت زبان در مدت يك هفته درمان خواهد شد.

يادگاري تاكيد كرد مدت درمان لكنت زبان نسبتا طولاني خواهد بود و در صورت معالجه نشدن، فرد را با مشكلاتي در جامعه روبرو خواهد كرد.

وي با بيان اينكه لكنت زبان با موقعيت و شرايط اجتماعي، افزايش و كاهش پيدا مي كند، گفت: عواملي مانند ترس، استرس، هيجان هاي مثبت و منفي و قرار گرفتن در موقعيت هاي سخت اجتماعي ، لكنت زبان را تشديد مي كند.

مدير گروه گفتار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي افزود: غير از عامل سابقه خانوادگي، عوامل ديگري مانند ضربه مغزي، بيماري هاي عصب شناختي، تروما (ضربه) و سكته مغزي مي تواند منجر به لكنت زبان شود.

يادگاري تصريح كرد نوع روند و درمان لكنت هاي با سابقه خانوادگي با لكنت هاي ناشي از بيماري هاي عصب شناختي ، متفاوت بوده و گاهي لكنت هاي ناشي از بيماري ها به دليل شناخت علت بروز آن، ساده تر از لكنت هاي با سابقه خانوادگي است به طورمثال لكنت ناشي از تورم مغزي با برطرف شدن تورم مغز، بهبود خواهد يافت.

اجتمام(4)**9185 ** 1569