۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 80783033
T T
۰ نفر

یك قلاده پلنگ ایرانی در استان مركزی مشاهده شد

۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 80783033
یك قلاده پلنگ ایرانی در استان مركزی مشاهده شد

اراك - یك قلاده پلنگ ایرانی نخستین بار در استان مركزی در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراك مشاهده شد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تصویر این پلنگ بالغ با جنسیت نر به وسیله دوربین تله ای در منطقه هفتاد قله ثبت شده است.

'امیر انصاری' افزود: در تاریخچه زیستگاه هفتادقله سنگ نوشته هایی مبنی بر مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی از دوره قاجار به یادگار مانده اما تاكنون این گربه سان رویت نشده بودند.

وی ادامه داد: محیط بانان هفتاد قله در 20 سال اخیر گزارش هایی درباره مشاهده آثار ردپای پلنگ ایرانی در این زیستگاه داده بودند اما از سال 89 مطالعات پلنگ یابی با كمك انجمن یوزپلنگ كشور و گروهی از متخصصان و اساتید دانشگاه دراین منطقه كلید خورد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی خاطرنشان كرد: درپی گمانه زنی های گسترده، مسیرهای احتمالی تردد پلنگ از روی ردپا و لاشه حیوانات شكار شده شناسایی و هفته گذشته با تلاش محیط بانان ، تصویر این گربه سان ثبت شد.

انصاری گفت: بر مبنای شواهد برآورد می شود دو تا سه قلاده پلنگ دیگر نیز در منطقه هفتاد قله اراك وجود داشته باشد كه مطالعات قلمروشناسی و كشف محل زندگی این حیوان دردست برنامه ریزی است.

وی افزود: اكنون منطقه هفتاد قله اراك به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی ثبت شده است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: استان مركزی اینك رتبه سوم تنوع زیستی كشور را دارد كه با رویت تصویر پلنگ ایرانی در زیستگاه های آن مجموعه تنوع طبیعی تكمیل شده و بستر ارتقای آن به رتبه دوم تنوع زیستی كشور فراهم است.

انصاری اظهار كرد: مشاهده پلنگ به عنوان بزرگترین گربه سان شناسایی شده در استان آخرین حلقه زنجیره غذایی حیات وحش است و در برنامه های زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینكه پراكنش پلنگ ایرانی در غرب، شمال و مركز كشور است، گفت: رویت این پلنگ لزوم مطالعات علمی دقیق در گونه گربه سانان زیستگاه های استان را نشان می دهد زیرا پیش از این نیز دو گونه دیگر شامل 'سیاه گوش' و 'گربه وحشی' در زیستگاه های زرندیه ، راسوند و هفتادقله اراك به ثبت رسیده بود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی اعتبار مورد نیاز برای مرحله اول مطالعات بررسی گربه سانان را 500 میلیون ریال اعلام كرد.

انصاری افزود: این مطالعات پایه مدیریت احیا و حفاظت از گربه سانان را در مناطق زیستگاهی استان فراهم می كند.

وی اظهار كرد: استان مركزی با 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 40 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی و هزار و 336 گونه گیاهی در كنار ظرفیت های قوی صنعتی، كشاورزی ، معدن در حوزه تنوع زیستی نیز جایگاه خاصی دارد كه باید برای حفاظت و احیای آن حمایت های ویژه از محیط زیست صورت گیرد.

پلنگ یكی از 37 گونه گربه سانان دنیا محسوب می شود كه اعضای این خانواده در تمام نقاط جهان بجز استرالیا، قطب شمال و قطب جنوب زندگی می‌كنند.

در گذشته در ایران 10 گونه گربه سان زندگی می‌كردند كه با انقراض شیر ایرانی و ببر خزر، امروزه پلنگ بزرگ جثه ترین گربه سان كشور بشمار می رود. ك/3

560/559/ 684
۰ نفر