۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 80793186
T T
۰ نفر
نایب قهرمان پیشین كشتی جهان: حفظ حرمت ها و پهلوان بودن در كشتی ایران از بین رفته است

شیراز - «محمدعلی فرخیان» پیشكسوت كشتی استان فارس و دارنده مدال نقره مسابقه های جهانی 1965 منچستر انگلیس گفت: كشتی ایران، این روزها حال و روز خوشی ندارد و به دلیل شرایط بد كنونی، رویدادهای آن را دنبال نمی كنم زیرا كه حفظ حرمت ها و اساس پهلوان بودن در این رشته از بین رفته است.

مرد افتخارآفرین كشتی استان فارس كه حدود 55 سال پیش با كسب مدال نقره اش در مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی سال 1965 جهان در شهر منچستر انگلیس باعث قهرمانی و سربلندی تیم ملی كشتی آزاد ایران در این مسابقه ها شد، اكنون 78 سال دارد.

«محمدعلی فرخیان» كه همچنین مقام نایب قهرمانی بازی های آسیایی 1966 بانكوك تایلند را نیز در اختیار دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز در حالیكه به عصای خود تكیه داده بود، ناگهان اشكهایش جاری شد و نشان داد دل پردردی دارد و با بغض گفت: به لحاظ مالی توقعی از مسوولان ندارم اما پیشكسوتان به لحاظ عاطفی، شایسته تكریم هستند چرا كه سال های طلایی عمر خود را صرف موفقیت و پیشرفت ورزش كشور كرده اند.

وی وقتی كه آرام گرفت، با دست های لرزانش اشك هایش را پاك كرد و گفت: در سال 1314در محله دروازه سعدی شهر شیراز متولد شدم و در سن 17 سالگی بدون آشنایی قبلی، به ورزش كشتی علاقه مند شدم و بعد از آن با اشتیاق ادامه دادم به گونه ای كه در نخستین گام توانستم عنوان سوم كشور را كسب كنم و در هفت سال حضور مستمر در مسابقه های كشتی آزاد و یك دوره حضور در كشتی فرنگی، قهرمان ایران در وزن 57 كیلوگرم شدم و به عضویت تیم ملی كشتی آزاد ایران درآمدم.

فرخیان افزود: به دلیل شهرستانی بودن، در بسیاری موارد در مسابقات قهرمانی ایران در حقم اجحاف می شد اما با وجود تمام ناملایمات به عضویت تیم ملی كشتی آزاد ایران درآمده و در مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی سال 1965 جهان در شهر منچستر انگلیس شركت كرده و به مقام نایب قهرمانی وزن 57 كیلوگرم دست یافتم.

وی اضافه كرد: قبل از آغاز این مسابقه ها به دلیل شرایط آب و هوایی شهر منچستر، بیمار شدم اما بعد از دو روز استراحت به مصاف حریفان خود رفتم و از جمله 'للكان تدیوف' روسی را ضربه فنی كردم و ضمن كسب مدال نقره باعث قهرمانی تیم ملی كشتی آزاد ایران در جهان شدم در حالی كه هیچ كس انتظار آن را نداشت كه بتوانم حریف روسی را شكست بدهم و تیم ایران را قهرمان جهان كنم.

این پیشكسوت كشتی بیان داشت: در سالیان متوالی به عنوان ورزشكار و مربی برای كشورم افتخار كسب كردم اما امروز هیچ كس سراغی از من و هم دوره ای هایم كه زمانی باعث سربلندی كشورمان شدیم، نمی گیرد كه این موضوع دلم را به درد آورده است.

فرخیان افزود: مسوولان، افتخارآفرینان قدیم ورزش كشور را فراموش كرده اند در حالی كه جهانیان هنوز ایران را به نام این افراد می شناسند.

وی افزود: در زادگاهم شهر شیراز، بسیاری افراد حتی كشتی گیران هنوز نمی دانند «محمدعلی فرخیان» 78 ساله كه دو عنوان قهرمانی جهان و آسیا را برای ایران كسب كرده، كیست زیرا كه در هیچ یك از سالن های كشتی، نام و یا حتی عكسی از من وجود ندارد و هیچ رسانه ای هم سراغی از من نمی گیرد و به نظر می رسد برخی افراد كه در اطراف كشتی هستند، نیز تمایلی به اینكه جوانان با من آشنا شوند، ندارند.

وی از خاطرات تلخ و شیرین دوران قهرمانی خود سخن به میان آورد و افزود: كسب عنوان نایب قهرمانی جهان و آسیا، هم دوره بودن با جهان پهلوان غلامرضا تختی و زنده یاد محمدعلی فردین، رقابت مردانه با حریفان داخلی و خارجی، كم كردن 11 كیلوگرم وزن در یك روز، از جمله خاطرات دوران ورزشیم است.

فرخیان ضمن انتقاد از احترام نگذاشتن برخی از ورزشكاران به پیشكسوتان و مربیان عنوان كرد: برخلاف بسیاری از ورزشكاران امروز تیم های ملی ایران، ما در آن زمان با سختی های بسیار و بدون امكانات و فقط به دلیل عشق به وطن ورزش می كردیم و حرفی از پول و خانه و اتومبیل نبود اما حرمت و قداست ها حفظ می شد اما امروز متاسفانه اینگونه نیست.

وی گفت: پس از بازگشت از مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی جهان در انگلیس، اردوی چند روزه ای در شهر كرج برگزار شد و جهان پهلوان تختی نیز به عنوان یكی از اعضای تیم ملی ایران در آن اردو حضور داشت و به دلیل خستگی، تصمیم گرفت اردو را ترك كند و به دیدار خانواده اش برود اما مربی تیم ملی اجازه نداد و او از كار خود منصرف شد و در اردو ماند. در حالیكه امروزه خلاف این مساله دیده می شود.

فرخیان ادامه داد: زمانی كه در كشور هلند زندگی می كردم، 10 سال به عنوان مربی كشتی فعالیت داشتم و چندین كشتی گیر را نیز مطرح كردم اما پس از اینكه پاهایم را عمل كردم، دیگر توان مربیگری را ندارم.

وی اظهار امیدواری كرد، دولت تدبیر و امید با راهكارها و برنامه های مطلوب بتواند زمینه رشد و پیشرفت كشور در زمینه های مختلف به ویژه ورزش را فراهم كند و مشكلات اقتصادی و معیشتی مردم را كه بسیار مهم تر است، هر چه زودتر برطرف كند.ك/3

7368

ورزشی. ** 1589 **