۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۳۹
کد خبر: 80796479
T T
۰ نفر
كسي در چهار سال اخير سراغمان را نگرفت/ هزينه آموزش سال 66 در سينماي جوان رايگان بود

تهران- كارگردان فيلم كوتاه درخت زندگي گفت: هيچ مسوولي در چهار سال اخير سراغي از بچه هاي قديمي انجمن سينماي جوان را نگرفت و از سرمايه هاي جوان اين عرصه استفاده نشد.

«فرود عوض پور» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: يك سينماي جواني هستم و از سال 66 ذره ذره با انجمن سينماي جوانان ايران رشد كردم.

وي با يادآوري اينكه در چهار سال اخير كسي سراغي از من نگرفت يادآور شد: بي توجهي به مقوله آموزش در سال هاي اخير در انجمن سينماي جوان به وضوح ديده مي شود و اين روند از دوره باكيده تاكنون وجود داشته است.

كارگردان فيلم كوتاه «صندلي كنار پنجره» توضيح داد: باكيده در بخش آموزش سياست هاي غلطي داشت و ادامه اين سياستگذاري ها در دوره ميرزاخاني دنبال شد؛ دفاتر انجمن و برگزاري جشنواره هاي بي خاصيت تنها هزينه هاي هنگفتي را به سينما تحميل كردو آثار توليد شده در اين انجمن بر افكار مردم اثري نداشت.

عوض پور با يادآوري اينكه رشد فرهنگ، هنر و ادب از سينماي جوان آغاز شد ادامه داد: فعالان در انجمن سينماي جوان در سال هاي اخير براي حرفه اي تر شدن به دانشگاه ها مي رفتند و در نهايت به بازارهاي حرفه اي راه پيدا مي كردند اما در اين سال ها حضور دانش آموختگان سينماي جوان در سينماي بلند حذف شد.



**سال 66 آموزش در انجمن سينماي جوان رايگان بود

كارگردان مستند «قاب سبز» به هزينه هاي بالاي آموزشي در انجمن سينماي جوان اشاره كرد و گفت: هزينه هايي كه از سوي انجمن سينماي جوان براي دوره هاي آموزشي از هنرجويان دريافت مي كنند بسيار بالاست در صورتي كه بسياري از بچه هاي جوان بخصوص در شهرستانها توان پرداخت چنين هزينه هايي را ندارند و هزينه هاي دريافتي براي آموزش با امكانات آموزشي همراه نيست.

عوض پور به شرايط آموزشي در انجمن سينماي جوان در سال 66 اشاره كرد و توضيح داد: در اين سال هزينه آموزشي 9 ماهه براي هنرجويان رايگان بود و تمام امكانات از جمله دوربين، نگاتيو و لابراتوآر بصورت رايگان در اختيار هنرجويان قرار مي گرفت در صورتي كه امروز اين هزينه ها به شدت زياد است.

وي به كيفيت پايين آموزشي در انجمن سينماي جوان اشاره كرد و خواستار بررسي خروجي اين انجمن در سال هاي اخير شد.

اين كارگردان سينماي مستند و كوتاه به انتصاب حجت الله ايوبي به عنوان مدير سينمايي اشاره كرد و يادآور شد: اميدوارم موضوع سينماي كوتاه و مستند بصورت جدي در دستور كار مدير سينما قرار گيرد و مركز گسترش و انجمن سينماي جوان از وضعيتي كه دارند نجات يابند.

عوض پور گفت: در اين چند سال شاهد كم كارترين و بي اثرترين آثار توليد شده در انجمن و مركز گسترش بوديم و فيلمسازان جواني كه با هزينه نظام به جايگاهي رسيده بودند در نگاه مديران كنار رفتند.



**فيلمسازان كوتاه طرد شدند

وي ادامه داد: دقيقا وقتي زمان ميوه دادن درخت سينماي كوتاه و مستند بود جوانان فعال در اين حوزه طرد شده و فيلمسازان مستعد كار اولي نيز ميان مركز گسترش سينماي مستند و فارابي سرگردان شدند.

كارگردان مستند «صداي پاي آب» يادآور شد: مسوولان سينمايي وقت پاسخ دهند كه چرا حمايت از فيلمسازان فيلم اولي از سوي مركز گسترش سينماي مستند حذف شد؟ وقتي به بنياد سينمايي فارابي براي حمايت از فيلم اولي ها مراجعه كردم به ما اعلام شد كه اين مهم به آنان ابلاغ نشده و ميان مركز گسترش و بنياد سينمايي فارابي سرگردان شديم.

به گفته عوض پور، مديران مراكز ياد شده بايد پاسخگوي فيلمسازان طرد شده باشند چراكه اين قبيل فيلمسازان با خون دل فيلم مي ساختند.

وي با اشاره به تيم مشاوره قوي سينمايي وزير ارشاد و رييس سازمان سينمايي اظهار اميدواري كرد كه مركز گسترش سينماي مستند و انجمن سينماي جوان به دست افراد كاربلد و مسلط به سينماي كوتاه و مستند سپرده شود.



**ميرزاخاني را نمي شناسم

كارگردان فيلم كوتاه «اين گهواره تكان خواهد خورد» ادامه داد: واقعا ميرزاخاني را نمي شناسم زيرا از وقتي به مديريت انجمن منصوب شد حتا يكبار به اين انجمن نرفتم و شايد به ظاهر همديگر را نشناسيم اما مباحثي كه مطرح كردم به هيچ عنوان شخصي نگري نيست.

عوض پور به برخورد غيرحرفه اي مديريت سينماي كوتاه و مستند با فيلمسازان اشاره كرد و توضيح داد: بسياري از فيلمسازان وقتي براي تبريك انتصاب مديريتش در مركز گسترش رفتند با واكنش منفي او روبه رو شدند و رييس انجمن سينماي جوان نيز حتا يكبار سراغ از بچه هاي قديمي انجمن نگرفت.



**جمع آوري طومار براي حمايت از مدير انجمن

وي به شنيده هاي خود درباره جمع آوري طومار براي ماندن ميرزاخاني در انجمن سينماي جوان اشاره كرد و گفت: از دوستان قابل اعتماد خود شنيدم كه در يكي از جشنواره ها، اين مدير سينمايي از مديران دفاتر درخواست كرده بيانيه اي را براي حمايت و ماندگاريش تهيه كنند.

اين كارگردان فيلم كوتاه با يادآوري اينكه كاري با اينكه ميرزاخاني در دوره ايوبي مي ماند يا نمي ماند ندارم، گفت: اين تلاش ها در هيچ جاي دنيا تعريف نشده و اين موضوع مي تواند به دستمايه فيلم كوتاه از سوي فيلمسازان جوان تبديل شود.

عوض پور به تقدير مديران از يكديگر در انجمن سينماي جوان اشاره كرد و توضيح داد كه ما هم به نوبه خود از اين مديران براي نابودي سينما تشكر مي كنيم و معتقدم اين افراد بهتر است كنار بروند و بگذارند افراد آشنا به سينماي كوتاه و مستند بر جايگاه حقيقي خود تكيه بزنند.



**مديران به زاهدان نرفته اند تا بدانند علاقه مندان توان پرداخت 300 هزار تومان ندارند

وي كه ساخت بيش از 20 فيلم كوتاه را در كارنامه كاري خود دارد تاكيد كرد: اين مديران شايد تاكنون زاهدان نرفته و نمي دانند كه بچه هاي اين شهر 300 هزار تومان براي گذران دوره هاي آموزشي ندارند و بايد بررسي شود كه چرا بسياري از علاقه مند به سينما در شهرستان ها در سال هاي اخير به تهران مهاجرت كرده اند.

عوض پور به برگزاري جشنواره هاي سينمايي از سوي انجمن سينماي جوان اشاره كرد و توضيح داد: نبايد به تغيير نام يك جشنواره دلخوش كرد شايد چند فيلم مستقل نيز در اين رويداد حضور يابد و دو فيلم خوب هم در آن ديده شود اما حاصل سياستگذاري و سرمايه گذاري مديريت سينمايي امروز در كدام اثر كوتاه ديده مي شود؟



**افزايش ساخت فيلم هاي زيرزميني حاصل سياستگذاري هاي غلط

كارگردان فيلم كوتاه «هفت كوه مراد» به افزايش ساخت فيلم هاي زيرزميني در سال هاي اخير اشاره كرد و اين مهم را به دليل فراهم نشدن امكانات توليد اثر براي فيلمسازان جوان دانست و تاكيد كرد كه مديريت سينمايي به سود جوانان نبوده است.

اين كارگردان سينماي مستند و كوتاه از رييس سازمان سينمايي خواست كه پس از انتصاب مديران مركز گسترش سينماي مستند و انجمن سينماي جوان عملكرد آنان را شش ماه يكبار ارزيابي كند.

عوض پور گفت: خيلي از فيلم هاي خوب توليد شده در دوره هاي قبل در دوره مديريت سينماي جوان و مركز گسترش كنار گذاشته شد و امكان حضور اين آثار در جشنواره هاي بين المللي فراهم نشد.

فراهنگ(5)**1983**
۰ نفر