۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80804724
T T
۰ نفر
گياهان شفابخش به مناسبت هزاره تاليف «قانون» ابن سينا به موزه آمدند

تهران - به بهانه ثبت هزاره تاليف كتاب «قانون» ابن سينا كه جزو كتاب هاي مرجع جهان در علم طب به شمار مي رود، نمايشگاهي از گياهان سفابخش در موزه ملي ملك به نمايش درآمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، بوعلي حسين بن عبدالله بن سينا، مشهور به ابوعلي سينا و ابن سينا و پور سينا پزشك ايراني و از مشهورترين و تاثيرگذارترين فيلسوفان و دانشمندان ايراني است.

وي 450 عنوان كتاب در زمينه هاي گوناگون نوشته است كه شمار زيادي از آنها درباره پزشكي و فلسفه است؛ كتاب «قانون» وي يكي از معروف ترين آثار تاريخ پزشكي است كه نزديك به هفتصد سال در مراكز علمي اروپا تدريس مي‌شد.

قانون ابن سينا در كنار «الحاوي» محمد زكرياي رازي و «كامل الصناعه» مجوسي اهوازي در شمار مهمترين كتب طبي پزشكان مسلمان قرار دارد كه البته قانون از نظر غناي مطالب و حسن بيان بر دو اثر ديگر برتري دارد.

اهميت «قانون» در علم پزشكي به قدري است كه يونسكو، سال هاي 2012 و 2013 ميلادي را هزاره تاليف قانون ابن سينا نامگذاري كرد و به همين منظور نمايشگاهي از گياهان شفابخش در طب سنتي ايراني - اسلامي در موزه ملك برپا شد.

در اين نمايشگاه افزون بر معرفي گياهاني كه خواص دارويي دارند، نمونه­هايي از تصويرهاي اين گياهان در آثار نگارگري هم به نمايش درمي‌آيد.

اين نمايشگاه «سبزهاي شفابخش» نام دارد كه به مناسبت برگزاري جشن دهه كرامت و جشنواره ماه هشتم ويژه ولادت حضرت امام رضا(ع) در كتابخانه و موزه ملي ملك برپاست.

بر اساس وقف‌نامه حاج حسين آقا ملك، واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملي ملك، هر ساله مراسمي آييني در هفت مناسبت مذهبي در اين مجموعه برگزار مي­شود. ميلاد امام رضا عليه‌السلام يكي از اين مناسبت­ها است و جشنواره ماه هشتم، مجموعه آيين‌هايي است كه موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك هر ساله از ميلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها تا ميلاد امام رضا عليه‌السلام در اين نهاد وقفي فرهنگي برگزار مي­كند.

اين جشن ده روزه در مجموعه ملك، هر ساله با يك نمايشگاه ويژه همراه است و نمايشگاه گياهان شفابخش، ويژه امسال اين مجموعه است.

سازمان جهاني يونسكو، در «برنامه ثبت سده و هزاره مشاهير» خود براي سال‌هاي 2012 و 2013 ميلادي، هزارمين سالگرد تاليف كتاب «قانون در طب» اثر حكيم ابن سينا را به ثبت رسانده است.

از اين رو كتابخانه و موزه ملي ملك با داشتن بيش از 250 نسخه خطي از تاليفات ابن سينا، گنجينه ارزشمند و پرباري از آثار اين حكيم سده چهارم و پنجم هجري در خود جاي داده است.

به گفته «سيد محمدمجتبي حسيني» مديرعامل موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، بيش از هشتصد عنوان كتاب متمركز بر طب سنتي ايراني- اسلامي در مجموعه ارزشمند كتابخانه و موزه ملي ملك نگهداري مي­شود كه بيش از 250 عنوان نسخه از اين گنجينه، آثار ابن سينا پزشك مشهور ايراني است كه در اين ميان كتاب «قانون در طب» كه آشناي ذهن و ضمير هر ايراني است.

حسيني تاكيد كرد: امسال با برگزاري اين نمايشگاه ويژه با موضوع گياهان شفابخش كوشيده‌ايم مخاطبان را با كتاب­ها و تاليفات مهمي كه در اين زمينه در طب سنتي ما و در گنجينه آثار خطي موزه و كتابخانه ملي ملك وجود دارد آشنا كنيم.

«نمايشگاه گياهان شفابخش بر اساس طب سنتي ايراني- اسلامي» از 16 تا 26 شهريور ماه، هر روز در مجموعه كتابخانه و موزه ملي ملك برقرار است.

اين نمايشگاه بخش­هايي گوناگون دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به نمايش و معرفي 30 گياه كه ويژگي دارويي دارند اشاره كرد؛ آن هم به روشي كه كم‌تر بدان پرداخته شده است.

تصوير نگارگري قديمي اين گياهان از نسخه­هاي خطي ابن سينا، به همراه عكس امروزي آن و البته گلداني از گياه زنده براي آشنايي هرچه بيش‌تر مخاطبان و علاقه‌مندان با اين ادويه و گياهان دارويي. افزون بر آن، نمونه خشك شده و فراوري شده گياه را هم در اين نمايشگاه مي­توان ديد.

مجموعه­اي از ادوات و ابزار قديمي طب سنتي ايراني- اسلامي هم در اين نمايشگاه، در نگارخانه موزه و كتابخانه ملي ملك به نمايش گذاشته خواهد شد.

بخشي از جعبه­هاي قديمي، قفسه­ها و شيشه­هاي طبي اين نمايشگاه از وسايل شخصي حاج حسين آقا ملك، واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملي ملك‌اند كه همراه خانه پدري، موزه و كتابخانه و ديگر دارايي‌هاي وي، بر آستان قدس رضوي وقف شده و توسط مجموعه اين موسسه نگهداري مي­شوند.

ارايه دم‌نوش­هاي طبيعي سنتي و همچنين مشاوره طب سنتي توسط متخصصان طب سنتي از ديگر برنامه‌هاي اين نمايشگاه در موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك است.

دوستداران و علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه و بهره‌گيري از جذابيت‌هاي آن مي‌توانند از 16 تا 26 شهريور هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8:15 تا16:30 به نشاني ميدان امام خميني، خيابان امام خميني، سردر باغ ملي، محوطه باغ ملي، موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك مراجعه كنند.

فراهنگ**2025**1588