۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 80811475
T T
۰ نفر
مازندران توان ارائه خدمات گردشگري وكشاورزي به آفريقاي جنوبي را دارد

ساري - معاون برنامه ريزي استانداري مازندران با اشاره به ظرفيت هاي اقتصادي در زمينه كشاورزي و گردشگري استان گفت: اين استان آماده ارائه خدمات به كشور آفريقاي جنوبي در زمينه هاي مختلف گردشگري و كشاورزي است.

' ولي الله فرزانه ' روز چهارشنبه در نشست با سفير آفريقاي جنوبي در محل استانداري مازندران اظهار داشت: توليد 74 نوع محصول كشاورزي و پذيرش بيش از 26ميليون گردشگر داخلي و خارجي از مزيت هاي مازندران است.

وي به اهميت روابط اقتصادي بين بازرگانان مازندران و آفريقاي جنوبي اشاره كرد و بيان داشت: روابط سياسي و اقتصادي دو كشور ايران و افريقاي جنوبي پس از پيروي انقلاب اسلامي با روي كار آمدن نلسون ماندلا بهبود و گسترش يافت.

وي افزود: حجم مبادلات تجاري بين دو كشور در حال افزايش است و با اين ملاقات ها و بازديدها، همكاري هاي استاني جايگاه ويژه اي در روابط بين دو كشور پيدا خواهد كرد.

معاون برنامه ريزي استانداري مازندران افزود: موقعيت ويژه و ممتاز جغرافياي ايران در حاشيه خليج فارس و درياي خزر، مي تواند زمينه انتقال توليدات آفريقاي جنوبي را به كشورهاي آسياي مركزي و C.I.S فراهم كند.

فرزانه ادامه داد: با توجه به موقعيت خاص كشور آفريقاي جنوبي و عضويت آن در سازمان تجارت جهاني ، اين كشور مي تواند دروازه خوبي براي رشد كالاي ايراني در بازارهاي جنوب آفريقا باشد.

معاون برنامه ريزي استانداري مازندران با اشاره به برگزاري اجلاس كميسيون مشترك دو كشور در مهرماه امسال، اظهار داشت: به وزارت خارجه ايران و آفريقاي جنوبي پشنهاد مي شود تا ديگر كشورهاي دنيا كه در اين اجلاس حضور دارند از توانمندي و پتانسيل ايران بويژه حوزه توريسم و گردشگري و كشاورزي مازندران ،شناخت بيشتري پيدا كنند.

وي گفت: حدود 80 سند همكاري در مقوله صنعت، اقتصاد، تجارت، فرهنگي و سياسي بين ايران و كشور هاي آفريقاي جنوبي منعقد شده كه با برگزاري اجلاس كميسيون مشترك دو كشور، زمينه همكاري بيشتري فراهم مي شود.

فرزانه افزود: حدود 35 درصد از جمعيت آفريقاي جنوبي در بخش كشاورزي فعال هستند كه با استان هاي شمالي به ويژه مازندران شباهت دارد.

وي گفت: علاوه بر بخش كشاورزي در حوزه خدمات فني و مهندسي، راه سازي، تجربيات صنعتي و گردشگري همكاري خوبي با يكديگر داشته باشيم.

' ويليام ماكس وايت هد ' سفير آفريقاي جنوبي در ايران نيز در اين نشست گفت: از توانمندي هاي اقتصادي و توليدي مازندران شناخت خوب و بسيار ثمربخشي به دست آمده است.

وي با اشاره به برگزاري اجلاس كميسيون مشترك ايران و آفريقاي جنوبي در مهرماه امسال گفت: در سفرهايي كه به دو استان شمالي گيلان و مازندران داشتيم، توانمندي استان در بحث كشاورزي و آبزي پروري و گردشگري شناسايي شد .

سفير آفريقاي جنوبي در ايران گفت: بهبود روابط تجاري بين دو كشور ايران و افريقاي جنوبي هدف بزرگ اين سفر بوده است.

وي افزود: ارتباط خوبي بين بخش خصوصي و مديران دولتي در ايران وجود دارد و دستگاه دولتي موقيعت را براي فعاليت بيشتر بخش خصوصي فراهم مي كند.

ويليام ماكس وايت هد افزود: در چند سال اخير ايران در زمينه شيلات و آبزيان از پيشرفت بالايي برخوردار بوده و كشورآفريقاي جنوبي مي تواند از تجربيات آنان در اين حوزه بهره مند شود.

وي با اشاره به اينكه مازندران براي جذب گردشگر از پتانسيل بالايي برخوردار است، گفت: براي گسترش مناسبات در حوزه گردشگري بايد تبادل اطلاعات كنيم.

وي ادامه داد: جاذبه هاي توريستي ايران در جهان بي نظير بوده ولي دنيا از پتانسيل هاي موجود در ايران اطلاع ندارد.

وي افزود: در حوزه صنعت توريسم و جذب گردشگر بايد از تجربيات يكديگر استفاده كنيم.

سفير آفريقاي جنوبي در ايران كه از دو روز پيش وارد مازندران شده است از بندر امير آباد و چند واحد توليدي صنعتي و شيلاتي از جمله پرورش ماهيان خاوياري بازديد كرد.

نشست سفير آفريقاي جنوبي با فعالان اقتصادي و مديران اقتصادي دستگاههاي دولتي از ديگر برنامه هاي امروز وي در استان مازندران است.ك/2 2585/402/508
۰ نفر