۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 80816569
T T
۰ نفر

واكسن ایدز با موفقیت بر روی میمون ها آزمایش شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 80816569
واكسن ایدز با موفقیت بر روی میمون ها آزمایش شد

تهران – محققان موسسه واكسن و ژن درمانی دانشگاه علوم پزشكی اورگان آمریكا می گویند: واكسن اچ آی وی كه بر روی میمون ها آزمایش شده، حركت این ویروس را متوقف كرده است.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ایندیپندنت، واكسن طراحی شده برای مقابله با بیماری (SIV) كه در میمون معادل بیماری ایدز(HIV) است، با موفقیت ویروس را از بدن حیوانات آلوده پاكسازی كرده و راه را برای آزمایش واكسن (HIV) بر روی انسان هموار ساخته است.

در این مطالعه كه در مجله (Nature) به چاپ رسیده است، از مجموع 16 میمون در معرض ویروس، كه به آن ها واكسن تزریق شده بود، 9 میمون توانستند بدن خود را از این ویروس پاك كنند.

محققین حركت ویروس (SIVmac239) را كه 100 برابر بیشتر از ویروس

(HIV) مرگبار است، بررسی كردند. آن ها نخست به میمون ها واكسن تزریق كرده و سپس آن ها را در معرض ویروس (SIV) قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد این ویروس در بیش از نیمی از میمون های آلوده كه واكسن تزریق كرده اند، گسترش نمی یابند. این میمون ها بدون تزریق واكسن در مدت دو سال پس از آلودگی به ویروس، جان خود را از دست می دهند.

واكسن مورد نظر كه نسخه اصلاح شده ویروس سیتومگالویروس(CMV) است به خانواده ویروس تبخال تعلق دارد. این ویروس در سراسر بدن میمون منتشر شده و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس (SIV) تقویت می كند.

محققان امیدوارند بتوانند از روش مشابه برای آزمایش واكسن ایدز بر روی انسان استفاده كنند.

براساس گزارش پایگاه خبری WORLD METER.INFO.COM تا سال 2013 بیش از 35 میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس HIV مبتلا شده اند و تا سال 2009 نیز این ویروس سبب مرگ بیش از 30 میلیون نفر در سراسر دنیا شده است.

علمی(6)**م.پ**1599
۰ نفر