۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۱۵
کد خبر: 80821433
T T
۰ نفر
صنعت خراسان رضوي نيازمند تغيير سياستها، حمايت و سرمايه گذاري بيشتر است

مشهد - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: تحول بخش صنعت و جبران آسيبهاي اقتصادي آن نيازمند تغيير سياستها، حمايت دولت و سرمايه گذاريهاي بيشتر است.

'ناصر فخر موحدي' روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به ظرفيتهاي صنعتي اين استان افزود: بيش از شش هزار واحد صنعتي و معدني در خراسان رضوي با سرمايه گذاري 90 درصدي بخش خصوصي در منطقه فعال بوده و مهمترين توليدات آنها سيمان، مصالح ساختماني، صنايع غذايي، فولاد خام، خودرو، قطعات خودرو، موتورسيكلت و برخي صنايع معدني ديگر است كه اغلب جنبه صادراتي داشته يا حداقل تامين كننده عمده نياز مردم استان به اين نوع صنايع است.

او گفت: خراسان رضوي قطب دوم صنعت خودروسازي در كشور نيز به شمار مي رود و همچنين با توليد سالانه حدود هفت ميليون تن سيمان سهم عمده اي در تامين نياز داخلي و صادرات اين محصول به كشورهاي مختلف دارد.

وي اظهار داشت: هم اكنون چهار هزار و 361 فقره جواز صنعتي با سرمايه گذاري 19هزار و 400 ميليارد تومان و اشتغالزايي 129 هزار نفر در اين استان وجود دارد.

او بيان كرد: طي پنج ماه امسال 49 فقره پروانه بهره برداري صنعتي با بيش از 912 ميليارد ريال سرمايه گذاري براي بخش خصوصي در خراسان رضوي صادر شده است.

وي گفت: محصولات كاني غيرفلزي، غذايي و آشاميدني، لاستيك و پلاستيك و ساخت فلزات اساسي واحدهاي مزبور را تشكيل مي دهند.

وي اظهار داشت: اين واحدها در شهرستان هاي مشهد، چناران، فريمان و تربت جام به بهره برداري رسيده و زمينه اشتغال 989 نفر را به طور مستقيم فراهم كرده است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي درباره راهكارهاي حمايت از بخش توليد صنعتي با توجه به مشاركت 90 درصدي بخش خصوصي استان در صنعت گفت: بايد براي بهبود فضاي كسب و كار، روان سازي امور واحدهاي توليدي و رفع موانع پيش روي واردات مواد اوليه و ماشين آلات و ساير بخشها كمكهاي لازم از سوي دولت جديد انجام گيرد.

فخرموحدي افزود: همچنين ضروري است زمينه استفاده حداكثري از ظرفيت خالي واحدهاي توليدي و تكميل ظرفيت آنها و اتمام طرحهاي نيمه تمام با بهره گيري از تسهيلات مناسب فراهم شود.

او اظهار داشت: تقويت روحيه خودباوري و اميد در صاحبان واحدهاي توليدي خراسان رضوي، كاهش تصديگري امور و تفويض اختيار به تشكلهاي بخش خصوصي با حفظ نظارت عاليه مي تواند در بهبود آسيب هاي گذشته مثمر ثمر باشد.

وي بيان كرد: براي تامين منابع مورد نياز بخش توليد و صيانت از واحدهاي فعال موجود در خراسان رضوي بايد از طريق تامين تسهيلات در گردش، تسهيلات ثابت، منابع ارزي مواد اوليه و ماشين آلات تخصصي كمك جدي صورت گيرد.

او گفت: توسعه زيرساختها از جمله آب و برق و گاز و همچنين راه دسترسي به معادن، گسترش شهركها و نواحي صنعتي، حمايت از صنايع نوين و بكارگيري دانش روز در واحدهاي توليدي و اولويت بندي در پرداخت تسهيلات به واحدها مي تواند به بهبود وضعيت بخش صنعت خراسان رضوي كمك كند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: گسترش ساخت ماشين آلات، استفاده حداكثري از توان داخل، توجه به توليدكنندگان داخلي با هدف رونق محصولات داخلي و ارتقاي كيفيت آنها، افزايش دانش فني ساخت، ارتقاي توان رقابت پذيري واحدها و همچنين كاهش ارزبري توليد در بخش صنعت و معدن استان ضروري است.

فخر موحدي گفت: تكميل طرحهاي ارزآور صنعتي براي استقلال ارزي و تامين ارز مورد نياز بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي بايد در اولويت كار مسوولان قرار گيرد و توان توليد فني و دانش ساخت ماشين آلات داخلي براي جلوگيري از خروج ارز بايد تقويت شود.

وي بيان كرد: حمايت از صنايع مادر به عنوان يكي از سياست هاي اقتصادي دولت و اجرايي شدن در خراسان رضوي موجب استفاده از ظرفيت ها و متحول شدن بخش صنعت استان مي شود.

او اظهار داشت: توجه به جايگاه خراسان رضوي به عنوان يكي از قطبهاي مهم صنايع ماشين سازي، خودرو و قطعه سازي، فولادسازي، صنايع غذايي، معادن و صنايع معدني و تكميل زنجيره توليد بايد در دستور كار مسوولان قرار گيرد.

وي گفت: زيربناهاي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني خراسان رضوي، توسعه صنايع معدني مزبور و صنايع پايين دستي و بالادستي به عنوان يك اولويت بايد از سوي مسوولان در نظر گرفته شود.

او افزود: استفاده از توان سرمايه گذاري شركتهاي ايميدرو و ايدرو در اجراي طرحهاي نوين حوزه صنعت خراسان رضوي نيز به توسعه اين بخش كمك خواهد كرد.

وي ادامه داد: سهم بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در توليد ناخالص داخلي با انتخاب فرآيندهاي دانايي محور افزايش مي يابد و دستيابي به فناوريهاي پيشرفته از طريق توسعه مراكز پژوهشي، گسترش واحدهاي فني و مهندسي در استان و برگزاري همايش بين المللي علمي و تخصصي ميسر خواهد شد.

او همچنين گفت: بانكها بايد پرداخت تسهيلات روان و سريع به بخش توليد را به جاي پرداخت آن به بخش خدمات در اولويت قرار دهند.

وي افزود: پرداخت تسهيلات از سوي بانكها بايد با بهره مناسب براي كمك به نقدينگي واحدهاي توليدي در راستاي حفظ و صيانت از سرمايه گذاري و اشتغال موجود در اين بخش انجام گيرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: بانكها در اخذ وثيقه هاي مورد نياز براي پرداخت تسهيلات صرفا زمين، ساختمان و ماشين آلات را مدنظر قرار ندهند و از برند (نام تجاري) واحدها كه گاهي ارزش بيشتري از مايملك شخصي صاحب واحد دارد، به عنوان وثيقه استفاده نمايند./3

7489 /664