۲۴ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8083642
T T
۰ نفر
توکیو مواضع جدید کره شمالی در مورد اتباع ربوده شده ژاپنی را بررسی می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/24 توکیو- تلویزیون سراسری ژاپن (ان .اچ .کی ) روزجمعه گزارش داد: دولت این کشور تصمیم دارد تا مواضع جدید کره شمالی در مورد اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای امنیتی این کشور را مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش ایرنا به نقل از ان .اچ .کی ، این اقدام دولت ژاپن به دنبال برگزاری مذاکرات رسمی آکیتاکا سایکی مذاکره کننده ارشد هسته ای ژاپن در مذاکرات شش جانبه با سونگ ایل هو سفیر کره شمالی اتخاذ می شود .
این مذاکرات برای عادی سازی روابط با ژاپن روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پکن برگزار شد.
در این مذاکرات که در چارچوب موافقتنامه شش کشور عضو مذاکرات شش جانبه برگزار شد، ژاپن بار دیگر مواضع خود را مبنی بر بازگرداندن اتباع ربوده شده خود و همچنین چگونگی ربوده شدن این افراد و تسلیم افراد مظنون در این زمینه به مقامات ژاپنی را اعلام کرد.
سایکی پس از این دیدار اعلام کرد که مذاکرات بسیار سودمند و جدی بود و مواضع کره شمالی در مورد اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای امنیتی این کشور تغییر کرده است .
مذاکره کننده ژاپنی گفت : وی درنظر دارد تاامروز نتایج این دیدار را با یاسوئو فوکودا نخست وزیر کشورش درمیان بگذارد.
این گزارش می افزاید: دولت ژاپن در آینده نزدیک نتایج مذاکرات را برای عموم آشکار می سازد و با خانواده اتباع ربوده شده ژاپنی نیز در این زمینه گفت و گو می کند.
مساله اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای امنیتی کره شمالی همواره یکی از موانع اصلی در راه عادی سازی روابط میان توکیو و پیونگ یانگ است دولت ژاپن معتقد است که در دهه های 70 و80 میلادی دستگاه امنیتی کره شمالی اقدام به ربودن 16 ژاپنی کرده است که از این تعداد فقط 5 نفر از آنها به ژاپن بازگشته اند و سرنوشت بقیه آنان هنوز روشن نیست .
کره شمالی شمار افراد ربوده شده ژاپنی را 13 نفر دانسته و گفته است که از این تعداد 5 نفر شان به ژاپن بازگشته و هشت نفر دیگر فوت کرده اند.
دولت ژاپن تاکنون با ارایه برخی شواهد ، ادعاهای کره شمالی را رد کرده است و خواستار ارایه اسناد و مدارکی دال بر صحت این ادعاها از سوی پیونگ یانگ می باشد.
آساق 1415**1443**280** شماره 044 ساعت 09:48 تمام
۰ نفر