۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۷
کد خبر: 80839183
T T
۰ نفر
علائم آرتروز بعد از 40 سالگي  پديدار مي شود

مشهد- رييس گروه سلامت سالمندان و ميانسالان دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: آرتروز (سائيدگي مفصل) شايع ترين بيماري مفصلي در انسان است كه علائم آن بعد از 40 سالگي پديدار مي شود.

دكتر مريم زيادي لطف آبادي روز دوشنبه در آستانه هفته سالمندان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: شيوع آرتروز با بالا رفتن سن افزايش مي يابد و اين بيماري بعد از دهه چهارم زندگي در زنان شايع تر از مردان است.

وي با بيان اينكه در بيماري آرتروز غضروف مفصل دچار سائيدگي، تخريب و التهاب مي شود، گفت: هر مفصلي ممكن است دچار آرتروز شود اما معمولا درگير شدن مفاصل ران، زانوها، ستون فقرات، مفاصل انگشتان دست و شست پاها شايع تر مي باشد.

وي خاطر نشان كرد: آرتروز يك بيماري مزمن است كه در طول سالها ايجاد مي شود و علائم آن بتدريج و در مدت زماني طولاني شدت مي يابد.

به گفته وي، در ابتداي بيماري آرتروز، بيمار اول صبح كه از خواب بيدار مي شود متوجه خشكي مختصر مفصل براي چند دقيقه شده كه با شروع فعاليت اين ناراحتي از بين مي رود.

زيادي ادامه داد: اگر بيماري به پيشرفت خود ادامه دهد، درد مفاصل پس از فعاليت بروز مي يابد كه با استراحت كردن از بين مي رود و بيمار متوجه مي شود كه قادر نيست بعضي از كارها مانند راه رفتن تند و بالا و پابين رفتن از پله ها را با سرعت انجام دهد.

رييس گروه سلامت سالمندان و ميانسالان دانشگاه علوم پزشكي علل پيدايش آرتروز را شامل وراثت ،چاقي، ضعف عضلات، صدمات و اضافه كاري مفصل عنوان كرد.

دكتر زيادي با بيان اينكه آرتروز علاج قطعي ندارد، گفت: علائم اين بيماري را مي توان از طريق كنترل وزن،استراحت و كاهش فشار بر روي مفصل، نرمش و ورزش، نرمش هاي تقويت كننده عضلات، تحريك الكتريكي اعصاب و ماساژ تسكين بخشيد.

وي اظهارداشت: دارو و درمان جراحي در مواقعي تجويز مي شود كه با روش هاي ذكر شده، درد بيمار برطرف نشده باشد.

10تا 16 مهرماه هفته سالمندان در كشور نامگذاري شده است.

7487/659