۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۹:۵۱
کد خبر: 80848533
T T
۰ نفر
شهرك سازی در فلسطین اشغالی، چالشی اساسی در روند باصطلاح سازش

گروه تحقیق و تفسیر خبر- رژیم صهیونیستی در پی آن است كه شهرك سازی ها را به صورت پراكنده در بخش های مختلف كرانه باختری و بیت المقدس اجرا كند و پس از آن هویتی با نام سرزمین به معنای واقعی كلمه را از بین ببرد؛ برنامه ای كه چالشی اساسی در روند باصطلاح سازش تلقی می شود.

رژیم اشغالگر قدس در طی سال های اخیر فعالیت های گسترده‌ ای را با هدف یهودی ساختن كامل بیت‌المقدس از طریق شهرك ‌سازی آغاز كرده است. با وجود اینكه این هدف تاكنون محقق نگردیده اما تلاش های رژیم صهیونیستی برای اجرای این هدف متمركز شده است.

رژیم صهیونیستی به اجرای پروژه ها و طرح های شهرك سازی در كرانه باختری رود اردن و بیت المقدس در حالی ادامه داده كه برای اجرای سیاست های خود، زمین های مردم فلسطین را تصرف كرده و فلسطینیان را همچنان مجبور به مهاجرت می سازد و در این مسیر نه به حریم های بین المللی اهمیتی می دهد و نه به خط قرمزهایی كه طرف فلسطینی برای از سر گیری مذاكرات پیش روی آن گذاشته است.

مقامات این رژیم اكنون نیز به اقدامات توسعه طلبانه خود برای ضمیمه كردن سرزمین های فلسطینی باقیمانده به خاك خود تلاش می كنند و هر روز مجوز احداث شهرك یهودی نشین جدیدی را صادر می كنند.

به گفته ناظران بین المللی، آمریكایی ها هم در جهت از سر گیری مذاكرات باصطلاح سازش با هدف گرفتن امتیاز در صددند فلسطینی ها را بر سر میز مذاكرات نشانده و آنها را تسلیم برنامه های صهیونیستی كنند كه البته این اقدامی در جهت سرپوش گذاشتن بر تداوم سیاست شهرك سازی است.

تحت تاثیر اقدامات مربوط به موافقت تشكیلات خودگردان با از سرگیری مذاكرات، رژیم اشغالگر قدس تعداد زیادی از طرح های ساخت واحدهای مسكونی برای یهودیان و یهودی سازی كرانه باختری رود اردن و فلسطین اشغالی را تصویب كرده است.

مركز مطالعات فلسطینی در حوزه پژوهش های صهیونیستی، از افزایش 176 درصدی ساخت واحد های مسكونی جدید برای یهودیان در كرانه باختری طی سه ماه دوم سال جاری (1392) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1391) خبر داده و آورده است طی این مدت 10هزار و 300 واحد مسكونی جدید برای یهودیان بنا گردید. منابع عبری نیز از نقشه احداث 10 هزار واحد یهود نشین در شهرك های واقع در قدس و كرانه باختری اشغالی پرده برداشتند.

به باور پژوهشگران حوزه سیاست، رژیم اشغالگر قدس در تحمیل واقعیت های جدید بر بیت المقدس از طریق تسریع در روند اجرای پروژه های یهودی سازی و نیز نابودی آثار و نشانه های عربی و اسلامی از زمان پیشی می گیرد به طوری كه در اجرای حفاری ها در مناطق نزدیك به مسجد الاقصی و افزایش حضور یهودیان در اطراف مسجد این امر بسیار مشهود است.

پژوهشگران بر این عقیده اند كه روند یهودی سازی جمعیت دو حوزه اساسی را در بر می گیرد، نخست تلاش برای افزایش تعداد شهرك نشینان صهیونیست در بیت المقدس از طریق ساخت شهرك های یهودی و همچنین ارایه تسهیلات به قشرهای مختلف صهیونیستی جهت سكونت در آنها، انتقال نهادهای كابینه نظامی به شهر بیت المقدس و تشویق ساخت كارخانه ها و انتقال دفاتر كمپانی هایی با فنآوری پیشرفته به مركز این شهر برای جذب نیروی انسانی بیشتر.

دوم تلاش برای كوچاندن فلسطینیان ساكن بیت المقدس از طریق لغو كارت های اقامت آنها و مصادره زمین ها، املاك و مستغلات و تحمیل شرایط معیشتی و اقتصادی سخت بر آنان.

به گزارش مركز مطالعات فلسطینی، مسوولان صهیونیستی چندین قرارداد در زمینه ساخت 300 واحد مسكونی در شهرك یهودی نشینی راموت و 797 واحد دیگر در شهرك گیلو امضا كرده اند كه بزودی به فروش گذاشته می شود.



*** توقف شهرك ‌سازی ‌شرط فلسطینیان برای مذاكره

'دانیال سایدمان' كارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است یكی از پیش‌شرط ‌های فلسطینیان در هر دوره از مذاكرات توقف شهر‌ك ‌سازی است. فلسطینیان نتوانستند رژیم صهیونیستی را به توقف شهرك‌سازی در كرانه غربی و شرق بیت المقدس وادار كنند.

وی با اشاره به طرح 9 ماهه 'جان كری' وزیر امور خارجه آمریكا، برای مذاكرات گفت: قرار است شرق بیت‌المقدس در یك مدت زمان 10ساله بصورت مشترك میان اردن، فلسطین و رژیم صهیونیستی اداره شود و بخشی از خانواده ‌ها به كرانه غربی نوار غزه بازگردانده شوند، این در حالی است كه بازگشت فلسطینیان از دستور كار و طرح جان كری خارج شده است.



**** فرجام سخن

با وجود اخطارهایی كه سازمان های بین المللی و رهبران فلسطین اشغالی به مقامات رژیم صهیونیستی داده اند ولی این رژیم به ساخت شهرك سازی ها ادامه می دهد. آنان در پی آن هستند كه با بهانه انجام مذاكرات 9ماهه به ساخت این شهرك ها در سطح وسیع بپردازند و در نتیجه این اقدام، بتدریج حاكمیت، حكومت و سرزمین را كه از اركان اصلی ایجاد یك دولت است از فلسطینیان باز پس گیرند و مانعی اساسی برای تشكیل كشور مستقل فلسطینی ایجاد كنند.

تحقیق**م.ك**1353**1358