۲۸ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8085337
T T
۰ نفر
موج تظاهرات ضدناتو شهرهای بزرگ اوکراین را فرا گرفت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/28 سیاسی.اوکراین.تظاهرات .ناتو تظاهرات ضدناتو در اعتراض به تلاش دولت اوکراین برای عضویت در ناتو همزمان با دیدار دبیر کل ناتو از این کشور ، شهرهای کی یف، خارکف و دنپروپتروفسک اوکراین را فرا گرفت .
به گزارش خبرگزاری ریانووستی ، در تظاهرات ضد ناتو در میدان استقلال پایتخت اوکراین بیش از یک هزار تن از اعضا و هواداران حزب کمونیست اوکراین، سوسیالیست مترقی و حزب مناطق شرکت داشتند.
تظاهرکنندگان پلاکاردهایی همچون رسوایی را نمی پذیریم و اوکراین سرزمین بدون ناتو در دست داشته و شعارهای ضد دولتی و علیه ناتو فریاد می زدند.
صدها تظاهرکننده نیز در خارکف شهر بزرگ صنعتی اوکراین در مقابل دانشگاه واسیلی کارازین محل برگزاری گردهمایی ناتو اجتماع کرده و شعارهای ضد ناتو سر دادند.
ماموران امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به دانشگاه به منظور حفظ آرامش گردهمایی جلوگیری کردند.
در شهر دنپروپتروفسک نیز تظاهرکنندگان خشمگین اتوبوس حامل مقامات ناتو ازجمله رییس مرکز اطلاعاتی ناتو در اوکراین را که عازم نشستی در انستیتو وابسته به آکادمی مدیریت دولتی اوکراین بودند، محاصره کرده و مانع حرکت آن شدند.
نیروهای پلیس ضد شورش وارد صحنه شده و به زور تظاهرکنندگان را از مسیر حرکت کاروان خودروهای ناتو دور کردند.
گروهی از تظاهرکنندگان نیز در مقابل درب ورودی انستیتوی مذکور اجتماع کرده و نمایندگان ناتو مجبور به ورود به این محل از درب دیگر شدند.
تظاهرکنندگان ضدناتو در دنپروپتروفسک که شمارشان به بیش از هزار و 500 نفر می رسید همچنین با گروهی از اعضای حزب نشه اوکراینا که از عضویت اوکراین در ناتو حمایت می کند درگیر شدند.
گفتنی است یاپ دهوپ شفر دبیر کل ناتو امروز در دومین روز دیدار خود از اوکراین با دانشجویان دانشگاههای این کشور در دانشگاه کی یف دیدار و در مورد عضویت اوکراین در ناتو و مسایل مختلف گفتگو کرد.
سفرای 26 کشور عضو ناتو هم برای تشریح مواضع ناتو و گفتگو با نمایندگان محافل اجتماعی عازم شهرهای خارکف، لووف و دنپروپتروفسک شده اند.
کمیسیون سران اوکراین- ناتو روز دوشنبه در کی یف با شرکت رییس جمهوری ، نخست وزیر و مقامات عالیرتبه اوکراینی ودبیر کل ناتو برگزار شد که در دستور مذاکرات آن دورنمای پیوستن اوکراین به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو قرار داشت.
ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری اوکراین عضویت در ناتو را آرمان ملی کشورش خوانده و بر لزوم تحقق آن تاکید کرد.
این در حالی است که نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد تنها حدود بیست درصد مردم اوکراین از عضویت کشورشان در پیمان ناتو حمایت می کنند و دولت اوکراین برای حل این مساله تبلیغات گسترده ای را برای بهبود وجهه ناتو در انظار مردم این کشور آغاز کرده است.
اروپام 355** 2242** شماره 268 ساعت 17:08 تمام
۰ نفر