۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲
کد خبر: 80861051
T T
۰ نفر
نابينايان در انتظار اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان

اراك- نابينايان به عنوان بخش مهمي از جمعيت معلول كشور در انتظار روزي هستند كه قانون جامع حمايت از حقوق معلولان به طور كامل اجرا شود.

چند تن از روشندلان و مسوولان استان مركزي بر اين باورند كه اجراي كامل اين قانون نيازمند همكاري آحاد مردم و مسوولان است.

آنان در گفت وگو با ايرنا به مناسبت روز جهاني عصاي سفيد افزودند: در اين قانون به تمام جنبه هاي زندگي و نيازهاي معلولان توجه شده است.

يكي از روشندلان موفق استان مركزي در رشته قرائت قرآن مي گويد: اكثر توانجويان جامعه به ويژه نابينايان به رغم محروم بودن از نعمت بينايي، صاحب انديشه و مهارتهاي بزرگي هستند.

'علي طاهر ميرزايي' افزود: روشندلان نيازمند ترحم نيستند بلكه بايد روح اميد و تلاش را با ايجاد بسترهاي اشتغال در آنان زنده كرد.

او مي افزايد: هم اينك بسياري از روشندلان پا به پاي ساير اقشار در عرصه هاي مختلف علمي، اجتماعي ، فرهنگي و ديگر بخش ها، حضوري فعال دارند و برخي در شمار نخبگان قرار دارند.

اين روشندل اراكي اجراي قانون جامع حمايت از معلولان را مهم مي داند و معتقد است: مسوولان با اجراي ين قانون مي توانند به جامعه هدف كمك شاياني كنند.

يك روشندل ديگر اراكي نيز گفت: ارايه خدمات به روشندلان به رغم تلاش سازمانهاي مرتبط چندان مناسب نيست و بيشتر توانجويان روشندل در اداره زندگي خود با مشكل مواجه هستند.

' ف- م ' افزود: نگاه جامعه و مردم بايد نسبت به روشندلان تغيير كند و تا زماني كه نگاه ترحم آميز وجود داشته باشد، شان و منزلت توانجويان حفظ نشده و آنان روز به روز منزوي تر مي شوند.

او اظهار كرد: سازمانهاي مرتبط با جامعه معلولان مي بايست با شناسايي اولويتهاي لازم نسبت به ساماندهي اين قشر اقدام كنند و خدمات هر گروه مثل نابينايان متناسب با نيازهاي اساسي آنان باشد.

مدير عامل كانون نابينايان و كم بينايان استان مركزي نيز معتقد است: توجه به قانون جامع حمايت از معلولين در كشور مي تواند راهگشاي بسياري از چالش هاي توانجويان باشد كه از جمله مهمترين آنها رفع معضل بيكاري است.

' ابولفضل مولايي ' ادامه داد: نامناسب بودن محيط شهري به خصوص معابر و پياده روها نيز از مشكلات عمده نابينايان است كه از سوي مسوولان شهري و به ويژه شهرداري بايد مورد توجه قرار گيرد

وي با گلايه از وضعيت ساختمان كانون گفت: مسولان استان به درخواست او براي تعيين مكان ثابتي براي اين كانون پاسخ مثبت نداده اند وهمين امر باعث شده تا ساماندهي نابينايان با مشكل مواجه شود.

وي افزود: ارتباط اكثر نابينايان با كانون يا قطع شده و يا در حال قطع شدن است چرا كه جابه جايي هر ساله ساختمان، سبب شده تا آنان با مشكل مكان يابي مواجه شوند.

او گفت: در حال حاضر يك هزار و 100 مددجوي نابينا و كم بينا در شهرستان اراك با كانون در ارتباطند كه تنها 670 نفر از آنان داراي پرونده هستند.

وي افزود: اكثر خدمات ارايه شده در حوزه هاي درماني و آموزشي براي اعضاي كانون رايگان و نيم بها است و مسكن مهر 42 واحدي تعاوني مهر نابينايان اراك نيز تحويل شده است.

مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مركزي نيز در اين خصوص گفت:اشتغال، مسكن و مناسب سازي محيط براي آمد و شد معلولان از موارد مهم قانون جامع حمايت از حقو معلولان است.

' غلامرضا فتح آبادي' افزود: اجراي اين قانون نيازمند همكاري آحاد مردم و مشاركت دستگاههاي اجرايي است تا روشندلان و ساير معلولان بتوانند سهم بيشتري در امور مختلف جامعه را به خود اختصاص دهند.

وي گفت: در قانون جهاني عصاي سفيد نيز دولتها موظف شده اند تا نابينايان را درامور مختلف مشاكت داده و زمينه اشتغال آنان را فراهم آورند.

دبير ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان استان مركزي اضافه كرد: بر اساس اين قانون نابينايان حق استفاده از معابر، پياده روها و حمل و نقل عمومي را دارند كه در اين خصوص بايد امكانات لازم فراهم شود.

وي گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني چهار و دو دهم درصد جمعيت هر كشور را افراد داراي معلوليت متوسط و شديد تشكيل مي دهند كه يك و نيم درصد از آنان نابينا هستند.

فتح آبادي اضافه كرد: بر اساس تخمين كارشناسان، دو ميليون و 800 هزار معلول در ايران زندگي مي كنند كه 400 هزار نفر از آنان نابينا و كم بينا هستند.

وي گفت: در استان مركزي نيز حدود سه هزارو 200 نابينا و كم بينا زندگي مي كنند كه پنج درصد كل معلولان را شامل مي شود كه از اين تعداد يكهزار و 775 نفر زير پوشش اداره كل بهريستي استان هستند.

سازمان يونسكو و شوراي جهاني نابينايان در سال 1950 در نشست مشتركي قانون ' عصاي سفيد' را تصويب كردند كه تصويري جديد از نابينايان را به نمايش گذاشت.

پانزده اكتبر (23 مهر) به عنوان روز جهاني عصاي سفيد نامگذاري شده و در اين روز با برگزاري مراسمي در سراسر دنيا و از جمله ايران بر رعايت حقوق نابينايان تاكيد مي شود.

ك/4

7112/559