۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹
کد خبر: 80868184
T T
۰ نفر
زعفرانكاران تربت حیدریه خواستار حمایت از این محصول هستند

تربت حیدریه - جمعی از زعفرانكاران تربت حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی خواستار حمایت مسوولان بخش كشاورزی از این محصول راهبردی و ساماندهی امور مرتبط با آن شدند.

آنها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای منطقه در تولید زعفران تاكید كردند كه این محصول به رغم اهمیت و بازار جهانی آن، هنوز در داخل كشور متولی خاصی ندارد.

این كشاورزان امیدوارند در آستانه فصل جمع آوری گل زعفران مسوولان بخش كشاورزی در حمایت از این محصول و كوتاه كردن دست دلالان اقدمات اساسی انجام دهند.

یكی از این دهقانان تربتی گفت: بلاتكلیفی در فروش محصول زعفران مهمترین دغدغه كشاورزان است كه هنوز نتوانسته ایم حامی داشته باشیم.

'حسین رضوانی' كه هر سال حدود 40 هكتار زمین را زیر كشت زعفران می برد افزود: جا دارد این محصول مهم و راهبردی همانند دیگر محصولات كشاورزی همچون گندم مورد حمایت دولت قرار گیرد تا دست دلالان از چرخه تولید و عرضه آن كوتاه شود.

وی اظهار داشت: هر سال در فصل برداشت زعفران كه از اوایل آبان ماه آغاز می شود دلالان با قیمت اندك گل زعفران را خریداری می كنند اما زعفران استحصال شده را با قیمت بسیار می فروشند.

یك زعفرانكار شهرستان زاوه نیز گفت: دولت پیشین پارسال وعده راه اندازی 'صندوق حمایت از محصول زعفران' را به كشاورزان داد كه تاكنون عملی نشده است.

'غلامعلی بیگی' افزود: با توجه به اینكه تداوم خشكسالی خسارات بسیاری به زعفرانكاران وارد كرده و سطح زیركشت این محصول را كاهش داده لازم بود كمیته ای در این زمینه تشكیل می شد و از زعفرانكاران حمایت می كرد.

وی گفت: اغلب زعفرانكاران محصول خود را به دلالان می فروشند كه این امر به اقتصاد این بخش خسارت وارد می كند.

یك زعفرانكار دیگر گفت: به رغم اینكه این منطقه قطب مهم تولید زعفران است اتحادیه ‏ای در این خطه نداریم و فقط یك نماینده از اتحادیه استانی در اینجا فعالیت دارد.

'حسین شریفی' مدعی شد: نبود متولی در بخش زعفران باعث شده دستهای پنهان پیرامون آن شكل بگیرد بطوری كه نمی گذارند خارج از میل آنان تصمیمی گرفته شود.

وی اظهار داشت: این دستهای پنهان با برنامه ریزی از قبل تعیین شده دست زعفرانكاران محلی را از داشتن یك بازوی قدرتمند در بازار زعفران قطع كرده اند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تربت حیدریه یكی از تولیدكنندگان عمده زعفران در ایران و جهان است.

'ابوالقاسم خسروی' افزود: با وجود اینكه بیش از 30 درصد زعفران ایران در منطقه تربت حیدریه تولید می شود كشاورزان این شهرستان نتوانسته اند در بازار عرضه این محصول به خوبی وارد شوند.

وی به لزوم ایجاد بورس مركزی زعفران در تربت حیدریه اشاره و بیان كرد: برای این منظور باید شركتی به ثبت رسد كه اعضای آن متشكل از افراد بومی منطقه باشند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تربت حیدریه با جایگاه واقعی خود در بازار زعفران فاصله بسیار دارد و راه حل آن تشكیل كارگروه زعفران، عملیاتی شدن آن و همچنین جذب سرمایه و سرمایه گذار قوی است.

خسروی گفت: با توجه به اینكه وزیر جهاد كشاورزی وقت پارسال دستور تشكیل 'صندوق حمایت از زعفرانكاران' را با كمك تعاونیها به مسوولان خراسان رضوی ابلاغ كرد، برای حمایت از كشاورزان باید این صندوق ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این صندوق سهم تعاونیها 51 درصد و سهم دولت 49 درصد در نظر گرفته شده است.

او افزود: زعفران كالایی راهبردی برای كشور محسوب می شود و منطقه تربت حیدریه با داشتن 20 هزار هكتار سطح زیر كشت و تولید 50 درصد از زعفران مرغوب كشور آمادگی لازم برای عرضه این محصول در بازارهای داخلی و جهانی را دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با آغاز فصل برداشت زعفران دلالان و سودجویان وارد بازار این محصول می شوند بطوری كه با خرید فله ای و ارزان گل زعفران به كشاورزان خسارت وارد می كنند.

خسروی گفت: با توجه به اینكه مسوولان جهاد كشاورزی قول داده اند تمام تعاونیهای كشور را در تعیین حداقل قیمت و قیمت توافقی خرید زعفران وارد عمل كنند امیدواریم این وعده هرچه زودتر اجرایی شود.

وی افزود: هم اكنون در شهرستان تربت حیدریه تنها چند نفر تصمیم گیرنده اصلی در زمینه قیمت زعفران هستند بطوری كه خرید هر كیلوگرم زعفران در فصل برداشت به قیمت حدود پنجاه میلیون ریال انجام می شود و دلالان در هر كیلوگرم زعفران حدود 20 میلیون ریال سود می برند.

او اظهار داشت: دولت با خرید تضمینی زعفران از كشاورزان و بسته بندی مناسب و استاندارد می تواند عرضه این محصول را در بازارهای جهانی به دست گیرد كه این امر باعث افزایش ارزآوری برای ایران نیز خواهد شد.

خسروی با اشاره به احداث پژوهشكده زعفران در تربت حیدریه نیز گفت: ساخت این پژوهشكده از سال 1387 در زمینهای پارك جنگلی پیشكوه آغاز شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی گفت: با بهره برداری از این پژوهشكد، سه گروه پژوهشی تولید زعفران، فرآوری زعفران و اقتصاد و بازاریابی زعفران در آن فعالیت خواهند كرد كه كمك بزرگی برای كشاورزان منطقه خواهد شد.

او افزود: بیشترین زعفران خراسان رضوی در تربت حیدریه، زاوه، كاشمر، رشتخوار و مه ولات تولید می شود كه مقدار آن در تربت حیدریه 60 تن در سال است.ك/4

2691/664
۰ نفر