۱ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۵
کد خبر: 80871356
T T
۰ نفر

غدير ، روز كمال دين

۱ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۵
کد خبر: 80871356
غدير ، روز كمال دين

دزفول-غدير بزرگترين عيد مسلمانان در موضوع اصول دين است،واقعه اي كه نه يك واقعه تاريخي بلكه آغاز راه كمال انسانها ، يعني ولايت است.

به گزارش ايرنا سال دهم هجرت و زماني كه پيامبر گرامي اسلام از آخرين سفر حج خود باز مي گشت در حاليكه گروه زيادي از مسلمانان كه تعدادشان را تا صد و بيست هزار نفر نيز قيد كرده اند او را بدرقه مي كردند تا اين كه به منطقه اي به نام غدير خم رسيدند.

رسول خدا صلي الله عليه و آله در آن مكان در عمل به پيام الهي كه فرمود ' اي رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنين نكني رسالت او را ابلاغ نكرده اي و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد' بر منبري از جهاز شتران ايستاد.

پيامبر كلام خود را آغاز كرد: اي مردم بزودي من از ميان شما رخت بر مي بندم، چه كسي بر مومنين در ارزيابي مصلحت ها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه يك سخن مي گويند خدا و پيامبر داناترند.

رسول گرامي ادامه داد: آيا من به شما از خودتان اولي و سزاوارتر نيستم و همگان يك صدا جواب مي دهند كه چرا چنين است.

آنگاه فرمود: من دو چيز گرانبها در ميان شما مي گذارم يكي ثقل اكبر كه كتاب خداست و ديگري ثقل اصغر كه اهل بيت من هستند بر آنان پيشي نگيريد و از آنان عقب نمانيد. آنگاه دست علي (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد كه همگان او را در كنار رسول خدا ديدند و شناختند.

سپس رسول خدا ادامه داد : خداوند مولاي من و من مولاي مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم.

پيامبر خاتم (ص) جمله ' اي مردم هر كس كه من مولا و رهبر اويم اين علي هم مولا و رهبر اوست و اين جمله را سه بار تكرار كرد ' و چنين ادامه داد: پروردگارا، دوستان علي را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدايا علي را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران اين خبر را به غايبان برسانند.

هنوز اجتماع به حال خود باقي بود كه دوباره آهنگ روح بخش وحي گوش جان محمد صلي الله عليه و آله را نواخت كه:‌ امروز دينتان را برايتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پايان رساندم و اسلام را به عنوان دين برايتان پسنديدم و بدين سان علي (ع) از جانب خداوند براي جانشيني پيامبر (ص) برگزيده شد.

واقعه غدير خم بعدها از سوي حاضران در اين واقعه بزرگ و راويان نقل شد.

مسلمانان و شيعيان عيد غدير خم را هر ساله با برگزاري آيين هاي ويژه گرامي داشته و جشن مي گيرند.

پيامبر اكرم فرمودند :يوم غدير خم افضل اعياد امتي ؛روز غدير بزرگترين عيد امت من است.

امام حسن عليه السلام روز عيد غدير در كوفه مهماني بزرگي برپا مي داشتند.

... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا ...امروز (روز غدير خم) دين شما را به حد كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دين براي شما پسنديدم. سوره مائده آيه 3

. غدير، روز ولايت، روز امامت، روز برادري و روز مهرباني و عدالت است.

عيد غدير روز معرفي رهبر ، روز نشان دادن راه كمال و تقرب و روز اسلام و قرآن و عترت و روزي است كه بهترين دوست و برادر پيامبر خاتم (ص) به جانشيني آن رسول منصوب شد و راهي را بنا نهاد كه جامعه انساني و بشريت را به سوي كمال و سعادت رهنمون ساخت.ك/4 7281/648