۴ آبان ۱۳۹۲، ۵:۱۵
کد خبر: 80874348
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه آمریكایی: برتری جهانی آمریكا واقعیت ندارد

مسكو - جان هارپر استاد و تحلیل گر سیاسی دانشگاه جان هاپكینز آمریكا در گفتگو با یك رسانه روسی اعلام كرد: ایده برتری جهانی آمریكا كه بسیاری از سیاستمداران این كشور به آن اعتقاد دارند، تخیلی بیش نیست.

به گزارش ایرنا، هارپر روز جمعه روز شبه در گفتگو با رادیو دولتی صدای روسیه گفت: ایده برتری آمریكا تحقق پذیر نیست و زمان اذعان به این واقعیت فرا رسیده است.

وی با بیان این كه ایده برتری جهانی آمریكا همواره یك تخیل بوده است، اظهار كرد: امروز حتی سیاستمداران كهنه كار آمریكایی همچون برژینسكی مشاور پیشین امنیت ملی آمریكا این واقعیت را قبول می كنند.

هارپر یادآوری كرد: برژینسكی از طرفداران سرسخت ایده برتری جهانی آمریكا بود و در دوره جنگ سرد در این رابطه موضع سرسختانه ای را علیه اتحاد شوروی سابق گرفته بود.

استاد دانشگاه آمریكایی با بیان این كه آمریكا هیچگاه برتری جهانی نداشته است، اظهار كرد: این ایده بی اساس است و حتی در سالهای پس از جنگ دوم جهانی هم كه 50 درصد تولید ناخالص ملی جهان به آمریكا تعلق داشت ، این كشور بر جهان سلطه نداشت.

وی افزود: تاكنون هیچ كشور قدرتمندی وجود نداشته است كه بطور كامل جهان را كنترل كند و همواره در طول تاریخ شكل های مختلف حكومت در نقاط مختلف جهان بوده است و مراكز قدرتی شكل می گرفتند كه مستقل و غیروابسته بودند.

وی اضافه كرد: در عصر كنونی هم فناوریهای پیشرفته از كشورهای قدرتمند به كشورهای كوچكتر منتقل می شود و ملت های كشورهای ضعیف تر هم برای گرفتن سهم بیشتر از پیشرفت جهانی تلاش می كنند و این روند در حال حاضر منجر به تشكیل قطب های جدیدی شده است كه در آینده هم بر تعداد این كشورها افزوده خواهد شد.

استاد دانشگاه آمریكایی در باره وضع كشورش به عنوان قدرت مدعی برتری جهانی گفت: امروز آمریكا دارای مشكلات داخلی فراوان و سیستم مالی بسیار بی ثباتی است كه درست تنظیم نمی شود و این مساله منجر به بروز نواقص و نارسایی های بزرگ در این كشور می شود.

هارپر گفت: نارسایی های بسیار بزرگی در ساختار حكومت آمریكا وجود دارد كه باعث به بن بست كشیده شدن تلاش های آن در عرصه های مهمی همچون اقتصادی و اجتماعی می شود.

وی با بیان این كه آمریكا مشكلات خارجی فراوانی نیز دارد، اظهار كرد: در این شرایط طبیعی است كه مراكز جدید قدرت همچون هند و چین و برزیل ظهور می كنند.

وی اضافه كرد: این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت كه دولت آمریكا اشتباهات فراوانی مرتكب شده است و به عنوان مثال جنگ در عراق را شعله ور كرد كه منجر به كشتار و خونریزی غیرضروری شد.

هارپر گفت: سقوط آمریكا از موقعیت ابرقدرتی از مدتها قبل پیش بینی شده بود اما امروز به یك واقعیت انكارناپذیر تبدیل شده است و در آینده نه چندان دوری جهان شاهد تحقق این واقعیت خواهد بود.

اروپام/2242**518 ** 1917