منطقه آزاد چابهار از نقاط بهينه قابل اتكا در توسعه صنعت گردشگري است

چابهار - مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار يكي از نقاط مهم و بهينه ي قابل اتكاء و منحصر بفرد در توسعه صنعت گردشگري كشور است.

'حامدعلي مباركي' با اشاره به تنوع جذابيت هاي طبيعي، تاريخي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي چابهار افزود: نقش كليدي كه اين منطقه در دسترسي به بازارهاي گردشگري دارد غير قابل انكار است و به همين دليل يكي از نقاط مهم و بهينه ي قابل اتكاء در توسعه صنعت توريسم كشور بشمار مي رود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد چابهار، وي تاكيد كرد: بايد اذعان داشت كه در شكل گيري منطقه آزاد چابهار گردشگري در كنار صنايع شيلات، بازرگاني، ترانزيت و غيره نقش مهمي دارد.

مباركي ضمن اشاره به نقاط قوت و پتانسيل هاي اقليمي منطقه خاطرنشان كرد: اقليم اين منطقه با قابليت هاي تفرج زمستاني منطبق است و جاذبه هاي متعددي را در دل خود جاي داده است و بازارهاي محلي با ساختاري بومي براي گردشگران جذابيت ايجاد مي كند و موجب مي شود گردشگري به عنوان سرمايه اي بالقوه در منطقه آزاد چابهار اهميت داشته باشد.

وي در توصيف اهميت جايگاه گردشگري منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار در تقسيم بندي هاي منطبق با طرح توسعه ملي گردشگري جزو منطقه 7 كشور محسوب مي شود به طوري كه در كنار استانهاي خراسان و سيستان و بلوچستان منطقه شرق كشور را پوشش مي دهند.

وي خاطرنشان كرد: منطقه آزاد چابهار به نوعي دروازه ورود گردشگران به اين منطقه قلمداد مي شود و از طرفي قرابت اين منطقه با درياي عمان و اقيانوس هند، جايگاه كم نظيري از نظر توسعه گونه هاي پرطرفدار گردشگري به ويژه گردشگري دريايي و ساحلي بدان مي بخشد.

به گفته وي، بايد يادآور شد كه طبيعت بكر و بي نظير اين منطقه كه محصول اقليم و موقعيت جغرافيايي آن است، به حق صفت نگين شرق كشور را بامسما جلوه مي دهد.

مدير عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به تاكيد دولت تدبير و اميد بر توسعه صنعت گردشگري و دستيابي به آثار مثبت آن تصريح كرد: ما سعي داريم تعداد گردشگران را با اجراي برنامه هاي متنوع افزايش دهيم و تلاش مي كنيم الگوي توزيع گردشگر را به تمام ماههاي سال تعميم دهيم و طبعا بدون برنامه ريزي توسعه زيرساخت ها و روساخت هاي اين صنعت مقدور نخواهد بود.

گفتني است در 14 هزار هكتار وسعت منطقه آزاد چابهار بخشي تحت عنوان 'زون گردشگري' به فعاليت هاي مربوطه اختصاص داده شده است.

جاذبه هاي كم نظير طبيعي در مناطق همجوار و نزديك به اين منطقه از جمله گلفشان، كوههاي مريخي، پوشش گياهي و جانوري متنوع، محصولات گرمسيري، بادهاي مونسون، زيستگاه تنها تمساح موجود ايران، خليج چابهار، جنگل هاي حرا، درياي عمان و دنياي شگفت انگيز زير آب، در كنار جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي به محوريت روستاي تاريخي تيس با 10 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي همچون قلعه پرتغالي ها، ساختمان تلگرافخانه، گورستان ها و محوطه هاي باستاني فرهنگ غني در زمينه پوشاك، خوراك، موسيقي آييني و غيره جاذبه هاي گردشگري چابهار را تشكيل مي دهند.

س.ن1744/2729