۵ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۲
کد خبر: 80876025
T T
۰ نفر
تعیین قیمت گندم قبل از كشت، تدبیر دولت برای رونق این محصول استراتژیك

یاسوج - كارشناسان كشاورزی معتقدند تعیین قیمت خرید تضمینی گندم قبل از كشت، تدبیر دولت برای رونق این محصول استراتژیك است،درعین حال كشاورزان می گویند افزایش برخی هزینه ها صرفه اقتصادی كشت گندم را كاهش داده است.

برخی از كشاورزان كهگیلویه وبویراحمدی با ابراز خوشحالی از افزایش قیمت گندم از سوی دولت در سال جاری،اما هنوز قیمت گندم خرید تضمینی را متناسب با افزایش هزینه های تولید این محصول نمی دانند.

كشاورزان گندم كار این منطقه گرانی و كمبود كود شیمیایی را یك مشكل اساسی كشت گندم می دانند و خواستار حل این مشكل هستند.

یك كشاورز شهر باشت در این باره می گوید: قیمت كود فسفاته به كیسه ای 500هزار ریال رسیده و با وجود افزایش قیمت این نهاده حیاتی برای كشت در بازار و مراكز توزیع كمیاب شده است.

حمدالله باشتی افزود: قیمت هر كیسه كود اوره برای كشت ذرت در تابستان 200 هزار ریال و فسفات سدیم 350 هزار ریال بود اما اینك قیمت هر كیسه كود اوره به 350 هزار ریال، فسفات سدیم به 500 ریال و كود فسفات آمونیم به 550 هزار ریال افزایش یافته است.

وی گفت: قیمت گندم اگر چه افزایش یافته است اما با توجه به هزینه تامین بذر،نهاده های كشاورزی ،سم ،ماشین آلات كشاورزی باز گندم با قیمت واقعی خود فاصله دارد.

كیاونوش اشكبوسی كشاورز گندم كار گچسارانی نیز معتقد است: دولت امسال با تعیین قیمت گندم قبل از كشت، زمینه افزایش كشت این محصول را فراهم كرده است.

وی از كمبود و افزایش قیمت كودشیمیایی به عنوان مشكل جدی برای كشاورزان یاد كرد و گفت: دولت باید در این زمینه بیش از پیش چاره اندیشی كند.

این كشاورز كه در سال زراعی گذشته 30 تن گندم برداشت كرده است دراین باره می گوید: شرایط اقتصادی و تورم بازار صرفه اقتصادی كشت گندم را با وجود افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول كم كرده، با این وجود اقدام ارزنده دولت كه برای اولین بار نرخ جدید خرید تضمینی گندم را قبل از كشت اعلام كرده است، در افزایش سطح زیركشت این محصول بی تاثیر نخواهد بود.

مدیركل جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد گفت: تشكیل ستاد گندم در وزارت جهاد كشاورزی به ریاست وزیر،تعیین قیمت قبل از كاشت گندم با حدود 30درصد افزایش نسبت به سال قبل به قیمت خرید تضمینی 10هزار و 500 ریال از جمله اقدامات ارزنده ای محسوب می شود كه در دولت تدبیر و امید برای حمایت از كشت گندم امسال انجام گرفت.

دكتر سید یعقوب موسوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: افزایش قیمت گندم در سال جاری زمینه افزایش كشت این محصول استراتژیك را به دنبال خواهد داشت .

وی گفت: اگر چه سطح زمینهای آبی كشت گندم كهگیلویه وبویراحمد محدود است اما تلاش بر این است كه كشت گندم پر رونق تر از گذشته دنبال شود.

این مسوول بابیان اینكه در سال 92 دراین استان 30 هزار تن محصول گندم مازاد برنیاز از كشاورزان خریداری شده است، كشت گندم با وجود برخی افزایش هزینه ها درصورت رعایت اصول كاشت، داشت و برداشت و افزایش تولید در واحد سطح اقتصادی است.

موسوی اظهاركرد: كشت گندم به عنوان مهمترین رقم 10 غله اول كشت رایج دنیا،محصول زراعی استراتژیك جهانی و قوت غالب جامعه بشری بویژه جامعه ایرانی حمایت از اقتصادی ماندن آن نیازمند نگاه استراتژیك به این محصول است.

وی اظهار كرد: امسال پیش بینی شده است در سطح 27 هزار هكتار كشت گندم آبی، 91 هزار هكتار گندم دیم، سه هزار و 800 هكتار جو آبی و 43هزار هكتار جو دیم كشت شود.

وی گفت: امسال برای حمایت از كشت گندم هفت هزار تن گندم بذری مادری ،مرغوب و گواهی شده برای كشت در مناطق گرمسیری و سردسیری تامین شده است.

مدیركل جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد گفت: قیمت كود اوره به لحاظ تولید داخلی آن از كود فسفات آمونیم و سوپر فسفات به لحاظ خارجی بودن این نهاده كمتر افزایش یافته است.

وی گفت: تامین كود مورد نیاز كشاورزان در حال پیگیری است.

كشاورزان و كارشناسان كشاورزی اختصاص یارانه به نهاده های كشاورزی ،گندم بذری و تعدیل قیمت كودشیمیایی را از راهكار اقتصادی تركردن كشت گندم وایجاد زمینه افزایش تولید این محصول حیاتی می دانند.

كارشناسان كشاورزی معتقدند:كشت گندم به عنوان محصول استراتژیك نه تنها برای تولید نان بلكه با هدف رونق دیگر صنایع جنبی ماكارونی، بیسكویت، كیك ،حلیم و دیگر مواد غذایی باید با حمایت جدی و نگاه استراتژیك دنبال شود.

671 /675
۰ نفر