۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 80878257
T T
۰ نفر
كودكان زير پنج سال پرخطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت ها هستند

قزوين - كارشناس دارويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين گفت: كودكان زير پنج سال پرخطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت ها هستند.

دكتر 'هادي مهرگان'روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: خطرات ناشي از مسموميت در كودكان، زنان باردار و سالمندان مي تواند شديدتر از ديگر افراد باشد.

وي اظهار كرد: كودكان خردسال ممكن است هر چيزي را به دهان ببرند و اين عمل بخشي از آموزش و درك اين گروه سني از محيط اطرافشان است كه زمينه ساز بروز مسموميت است.

اين كارشناس اضافه كرد: عمده ترين موارد مسموميت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شيميايي و محصولات خانگي مانند مواد آرايشي بهداشتي، فرآورده هاي شوينده، سفيدكننده و لوله باز كن، لاك پاك كن (استون) و گياهان آپارتماني سمي بوده است.

مهرگان، با تاكيد بر اينكه بايد از دسترسي كودكان به اسباب بازي هاي داراي باتري، خصوصا باتري هاي ديسكي و مينياتوري جلوگيري كرد؛ ادامه داد: بلعيدن باطري كوچك ساعت (باتري مينياتوري)در كودك مي تواند با عوارض جدي همراه باشد و در اين موارد كودك را بايد در اسرع وقت به يك مركز درماني منتقل كرد.

به گفته وي، اعضاي خانواده ها بايد داروهاي مصرفي خود را دور از دسترس كودكان نگهداري كنند و هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگي نيز بيشتر مراقب كودكان باشند، زيرا در اين شرايط كودكان در برابر حوادث و مسموميت اتفاقي آسيب پذيرترند.

مهرگان خاطرنشان كرد: با توجه به تقليد پذيري بالاي كودكان از بزرگترها والدين سعي كنند داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخورند، زيرا كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.

وي، با تاكيد بر اينكه محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين بايد هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري شوند، اظهار داشت: نگهداري اين فرآورده ها در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) ممكن است سبب خورده شدن اتفاقي اين مواد توسط كودكان شود.

مهرگان خاطرنشان كرد: متاسفانه نگهداري شربت متادون (جهت ترك اعتياد) در ظرف خالي نوشابه و شيشه خالي دارو، منجر به مسموميت ناخواسته و مرگ دهها كودك شده است و از سال 89 تا 91، بيست و سه مورد مرگ ناشي از خوردن شربت متادون (داروي ترك اعتياد) در كودكان ايراني بروز كرده است.

كارشناس داروي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين ادامه داد: مسموميت اتفاقي در اثر بلعيدن نفت در كودكان بسيار خطرناك مي باشد، در اين صورت هر چه سريع تر او را به نزديك ترين مركز درماني منتقل كرد.

وي خاطرنشان كرد: اگر كودكي نفت را ببلعد كشنده نيست ولي اگر كودك وادار به استفراغ شود اين امر مي تواند منجر به مرگ وي شود.

مهرگان گفت: گاهي اوقات ديده مي شود والدين براي خوراندن يك دارو به كودكان از كلماتي مانند آبنيات، شكلات و يا خوراكي استفاده مي كنند در حالي كه بايد به كودكان تفهيم كرد كه اين دارو است.

كارشناس دارويي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين، از شهروندان خواست در صورت مسموميت كودكان در اثر بلعيدن ماده اي غير خوراكي هرچه سريع تر با اورژانس 115 و يا مركز كنترل مسموميت ها با شماره تلفن 1490 تماس بگيرند.

7388/616