۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۸:۲۸
کد خبر: 80885390
T T
۰ نفر

با شور حسيني، آماده براي تقويت شعور ديني

۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۸:۲۸
کد خبر: 80885390
با شور حسيني، آماده براي تقويت شعور ديني

سمنان - روزهاي پاياني ذي الحجه كه مي رسد، آن وقت كه مسافران سفر حج تمتع به خانه بر مي گردند، هر كس كه در دل كور سوي عشقي نسبت به صاحب يك حج نيمه تمام دارد، احرام عاشورا مي بندد و حاضر مي شود براي طواف كربلا.

حضرت امام حسين (ع) و قيام او براي حفظ دين و سنت نبوي از آن شخصيت بزرگوار، الگوي عظمت و اقتدار ديني ساخته است، كافي است به گستردگي مجالس عزاي حسيني در داخل و خارج كشور توجه كنيم تا بفهميم بشريت هرگز شخصيتي نظير امام حسين (ع) كه تا پاي جان خود و وابستگانش براي تحقق هدف بايستد در تاريخ نديده و نخواهد ديد.

ائمه معصومين (ع) سفارش زيادي به برپايي مراسم عزاداري شهادت سيدالشهدا (ع) داشتند و آن را عاملي براي احياي دين و زنده نگهداشتن مي دانستند.

بررسي هاي تاريخي هم نشان مي دهد هيچ عملي به اندازه برپايي عزاداري براي امام حسين (ع) در حفظ دين از انحراف و هجوم بي امان دشمنان و همچنين توسعه فرهنگ ديني موثر نبوده و نيست.

حتي حضرت امام خميني (ره) هم در اين باره فرمودند: 'امام حسين (ع) نجات داد اسلام را، ما براي يك آدمي كه نجات داده اسلام را و رفته و كشته شده هر روز بايد گريه كنيم، ما هر روز بايد منبر برويم براي حفظ اين مكتب.محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.فداكاري سيدالشهدا (ع) كه اسلام را براي ما زنده نگه داشته است.'

با اينكه هرسال در محرم، داغ اين رويداد مهم و تاريخي در دل دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) تازه مي شود ولي متاسفانه عزاداري ها با همه اهميت و جايگاه مهمي كه در فرهنگ اسلامي دارند، در طول زمان دچار آفات و انحرافاتي شده اند كه نقش آنها را در تقويت شعور ديني كم رنگ كرده است.

حجت الاسلام 'هادي مهدوي' استاد حوزه و دانشگاه يكي از آفات مجالس عزاداري را اجراي مراسم بدون حضور سخنران عنوان كرد و گفت: سخنراني شعور ديني و مداحي شور حسيني را بالا مي برد، بنابراين اين دو مكمل هم هستند و شور بدون شعور يا شعور بدون شور اهداف والاي مجالس عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را تامين نمي كند.

وي با تاكيد بر لزوم ارائه مطالب مستند و دور از خرافات در سخنراني و مداحي هاي محرمي گفت: رويدادهاي قيام عاشورا آنقدر ظرفيت سازندگي دارد كه با برگزاري آييني صحيح و منطبق با هدف اصلي قيام سيدالشهدا (ع)، هدف انسان سازي قيام نيز محقق شود.

با اين همه از آنجايي كه ابعاد رويداد عظيم عاشورا هنوز هم آنچنان كه شايسته است تبيين نشده است، در بازگويي و برگزاري مصائب خاندان عصمت و طهارت (ع) در جريان اين رويداد مهم تاريخي تحريفات و آفاتي وجود دارد به دليل بضاعت اندك پژوهشي و ادبي است.

اين آفات موجب شده تا عزاداري ها نتوانند همه توانايي هاي خود را در انسان سازي، ترويج فريضه امر به معروف و نهي از منكر و ظلم ستيزي و دفاع از مظلوم به منحصه ظهور برسانند و در حد عزاداري ظاهري باقي بمانند.

'رضا حقيقي' مداح جواني كه حدود چهار سال است در آيين عزاداري شهادت امام حسين (ع) مرثيه سرايي مي كند معتقد است: اشعار بي محتوا و عبارات سخيف كه به نام عزاداري در مجالس عزاي حسيني خوانده و موردي از آن در رسانه ها پخش هم مي شود، مي تواند تيشه به ريشه انديشه و اعتقادات ديني نسلي بزند كه از هر سو در معرض تهاجم هاي فرهنگي گوناگون قرار دارد.

وي افزود: آميخته كردن مرثيه ها با آهنگ هايي كه در ذهن شنونده اشعار قبل انقلاب و لس آنجلسي را تداعي كند روش مخربي است كه حماسه عاشورا را از محوريت توجه خارج خواهد كرد.

'سيدرحمت الله امامي' كه در مسير مداحي هاي حسيني مويي سپيد كرده است هم مي گويد: با اينكه دوره هاي آموزشي براي مداحان برگزار مي شود، از آنها آزمون گرفته مي شود و تشكيلات منسجمي براي مداحي ها بخصوص در ايام محرم و صفر ايجاد شده است ولي هنوز هم در برخي عزاداري ها شاهديم مداح براي به اصطلاح گرم كردم مجلس، آن را تبديل به كارناوال توهين آميز به ساحت عاشورا مي كند و در آن شعارهاي اصلي قيام اباعبدالله (ع) ناديده گرفته مي شود.

وي بيان حال اهل بيت (ع) را يكي از آسيب هاي جدي مداحي ها عنوان و تصريح كرد: برخي مداحان زبان حال هايي مي خوانند كه در شان مقام و منزلت اهل بيت عليهم السلام نيست.

آنها خود را به جاي اولياي دين قرار داده و تشخيص مي دهند كه حال اهل بيت عليهم السلام در آن لحظه مصيبت چطور بوده است! سپس جزئيات آن را براي عزادارن شرح مي دهند.

امامي افزود: درست است كه اهل بيت (ع) انسان هستند و غم و درد ساير انسان ها را نيز دارند اما مقايسه آنها با مردم عادي صحيح نيست، اگر سايرين هنگام مصيبت جزع و فزع مي كنند، به اين معنا نيست كه حال اهل بيت عليهم السلام هم موقع مصيبت به اين شكل است چرا كه آنان الگوي بشريت هستند.

'معصومه خرم' كارشناس مذهبي نيز بي توجهي به نماز اول وقت را يكي از آسيب هاي جدي مراسم عزاداري محرم عنوان كرد و گفت: در حالي كه امام حسين (ع) در روز عاشورا در زير باران تير دشمن هم نماز اقامه كرد، در برخي مجالس مردانه و زنانه مشاهده مي شود كه در هنگام فريضه نماز، جلسه عزا برپاست و توجهي به نماز اول وقت نمي شود.

وي با تاكيد بر اينكه ترك نماز اول وقت بخاطر عزاداري مورد رضايت خدا و امام حسين (ع) نيست تاكيد كرد: سيره عملي سيد الشهدا نشان داد نماز براي ايشان از جان هم مهمتر بود.

خرم، دهه محرم را روزهايي براي تمرين عملي اجراي دستورات و ارزشهاي اسلامي و حسيني دانست و تاكيد كرد: در مراسمي كه نام امام حسين (ع) و يارانش برده مي شود نبايد ضد ارزش ها ارزش تلقي شود.

چند روز به آغاز محرم مانده بايد آموزه هاي شعائر عاشورايي (مضامين ارزشي، معرفتي و حماسي و مفاهيم كليدي) را به جامعه گوشزد كرد چرا كه اينها، اصلي است كه بايد براي ساماندهي فكري و فرهنگي منابع نيروي انساني در حوزه فرهنگ عاشورايي، پيشگيري از بدعت‌ها و تحريفات جديد در عرصه فرهنگ عاشورايي و ايجاد وحدت رويه مخاطبين در مقابله فرهنگي با خرافات و انحرافات مد نظر قرار گيرد.ك/4

7340/599/608