۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۸:۳۴
کد خبر: 80890901
T T
۰ نفر
علم بندان، آغاز آيين هاي عزاداري سالار شهيدان در اسفراين

اسفراين - مردم شهرستان اسفراين در آخرين روز از ذي الحجه و در آستانه ماه محرم با حضور در مساجد و تكايا با برگزاري آيين علم بندان، خود را براي برپايي مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) آماده مي كنند.

آغاز ماه محرم همه ساله يادآور خاطره رسالت خونيني است كه با گذشت بيش از 14 قرن، هر سال تازه‌‌تر و هر روز نوتر جلوه مي‌‌كند و مردم دارلقرآن اسفراين با برافراشتن بيرق ‌هاي عزا، اخلاص و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت ابراز مي‌دارند.

علم بندان از آيين هاي كهن و سنتي عزاداري در اين شهرستان خراسان شمالي است كه در آغاز ماه محرم برگزار مي شود و مردم اين شهرستان، بويژه سادات با مراسم علم‌ بندان عزاداري ماه محرم را آغاز مي‌كنند.

در اين ميان مراسم علم بندان اهالي روستاي گردشگري 'رويين' كه در اسفراين مقيمند از ويژگي خاصي برخوردار است كه اين آيين را با حضور سادات و ريش سفيدان محل و جوانان و عاشقان اهل بيت عصمت طهارت (ع) در مسجد 'الغدير' اسفراين برپا مي كنند.

در اين مراسم ابتدا مجلس روضه‌ خواني در مسجد برگزار مي‌ شود و پس از آن سادات و بزرگان در حالي كه اشعاري را قرائت مي كنند اقدام به بستن علم كرده و پارچه‌‌هايي را كه مردم محل براي برطرف شدن گرفتاري ها و مشكلات خود نذر علم كرده اند، با نظم و رنگ بندي خاصي بر علم مي بندند.

بعد از بستن علم، آنرا به عنوان نماد عزاداري ماه محرم از مسجد خارج كرده و راهي خيابانها و محلات مي شوند كه از سوي اهالي با ذبح گاو و گوسفند در جلو علم از آن استقبال مي شود.

به اين ترتيب نخستين آيين عزاداري و سينه زني محرم حسيني با حمل علم عاشورا آغاز مي شود كه پس از مدتي عزاداري علم را به صحن مسجد برمي گردانند و با حلقه زدن گرد آن، فريادهاي 'حسن' و 'حسين' سر داده و به نوحه خواني و سينه زني مي پردازند.

'حاج ابراهيم بندگاني'، 60 ساله از اهالي روستاي روئين كه مقيم شهر اسفراين است، مي گويد: تا جايي كه من از دوران كودكي ام به ياد دارم اين مراسم از همان زمان در روز آخر ذي الحجه در روستاي روئين برگزار مي شد.

وي مي افزايد: با برگزاري اين مراسم مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين (ع) رسما آغاز مي شد و مردم با بر تن كردن لباس هاي سياه هر شب با حضور در مساجد و حسينه ها به عزاداري و سوگواري مي پرداختند.

وي مي گويد: ما با وجود مهاجرت به شهر اين آيين را از ياد نبرده ايم و هر سال در همان موعد اين مراسم را در اين مسجد برگزار كرده و به مدت 15 شب در مسجد الغدير مراسم عزاداري همراه با اطعام عزاداران حسيني را برگزار مي كنيم.

'حاج زين العابدين قرباني' پيرمرد 70 ساله روييني نيز مي گويد: علم بندان از مهم ترين و اصيل ترين مراسم عزاداري مردم رويين است كه مردم اين منطقه براي آن احترام زيادي قائل بوده و هر سال آنرا انجام مي دهند. ك/4

7183/626