۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۷
کد خبر: 80892805
T T
۰ نفر

تغذیه مناسب عامل موفقیت در امتحانات

۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۷
کد خبر: 80892805
تغذیه مناسب عامل موفقیت در امتحانات

تهران - امتحان ریاضی باشد یا فارسی، فرقی ندارد به هرحال نحوه تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در كارایی وعملكرد مغز دارد.

در زمان امتحانات معمولا دانش آموزان دچار اضطراب و استرس می شوند. دراثر اضطراب واسترس میزان ترشح هورمون هایی موسوم به آدرنالین وكورتیزول دربدن افزایش می یابد كه به بدن كمك می كند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس داشته باشد.

به گفته كارشناسان تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، با رعایت نكاتی در تغذیه روزانه می توان از استرس واضطراب پیشگیری كرد.

كارشناسان تغذیه به دانش آموزان ، دانشجویان و داوطلبان كنكور توصیه می كنند هنگام امتحانات مصرف مواد غذایی كافئین دار را محدود كنند.

چای وقهوه و حتی برخی شكلات ها دارای كافئین هستند . كافئین اگر چه در كوتاه مدت سبب بیداری و تمركز حواس می‌شود اما مصرف زیاد آن در بلند مدت موجب برهم خوردن تمركز حواس و حتی كاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

مصرف آب میوه های صنعتی نیز به دلیل داشتن شكر و مواد افزودنی در زمان امتحانات مناسب نیستند.

آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل كه انرژی زیادی را یك جا تخلیه و آزاد می‌كنند، استرس زا هستند. مصرف آب میوه طبیعی و تازه كه در منزل تهیه می شود مناسب است.

كارشناسان تغذیه وزارت بهداشت توصیه می كنند كه افراد هنگام امتحانات، روزانه دو تا سه واحد از گروه شیر و مواد لبنی مانند ماست و پنیر كه حاوی ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین b2 و b12 هستند، مصرف كنند.

همچنین مصرف روزانه سه تا پنج واحد از سبزی ها و دو تا چهار واحد از گروه میوه ها به نشاط دانش آموزان كمك می كند.

مصرف آب و شیر ولبنیات تسكین بخش هستند و می‌توانند در كاهش استرس دانش آموزان موثر باشند.

دانش آموزان و دانشجویان بهتر است هنگام امتحان و استرس، از غذاهای سبك و زود هضم و همچنین غذاهایی كه انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده كنند.

غلات و موادی حاوی كربوهیدرات‌های پیچیده كه حاوی فیبر بیشتری هستند از جمله نان های سبوس دار مانند نان سنگك ونان جو ، موجب كاهش استرس در افراد می‌شود.

در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف كرد، به خصوص صبحانه در كنترل استرس نقشی اساسی دارد چراكه هنگام صبح، میزان ترشح هورمون كورتیزول (هورمونی كه هنگام استرس افزایش می یابد) به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب كنترل استرس می‌شود.

كارشناسان تغذیه همچنین به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می كنند درایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب و شور به ویژه فست فودها خودداری كنند چراكه غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات در كاركرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند سوءهاضمه و تهوع ایجاد می كنند.

خوردن غذای چرب و سنگین قبل از امتحان نیز موجب خواب آلودگی در جلسه امتحان می شود.

مصرف انواع مغزها مانند بادام ، گردو و فندق به دلیل اینكه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 وامگا 6 و بسیاری از املاح معدنی مانند آهن و روی هستند به یاد گیری و تمركز حواس كمك می كنند.

كارشناسان تغذیه توصیه می كنند در ایام امتحانات، افراد از انواع مغزها به عنوان میان وعده استفاده كنند.

اجتمام(5)**9185 ** 1569
۰ نفر