۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۵۵
کد خبر: 80892886
T T
۰ نفر
اصلاح و تغییر مقررات گشایش اعتبار اسنادی30  درصدی

تهران- براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی بانك مركزی و با تمهیدات به عمل آمده، گشایش‌ اعتبار اسنادی ( ال سی)با 30 درصد پیش دریافت عملیاتی شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، بانك مركزی اعلام كرد با وقوع عدم تعادل و مشكلات ارزی در سال گذشته ، بانك مركزی مقررات جدیدی را وضع و به بانك ها ابلاغ كرد.

براساس این دستورالعمل، بانك ها مكلف‌ شدند قبل از انجام گشایش اعتبار اسنادی، 100 درصد ارز مورد نیاز را خریداری و سپس نسبت به انجام گشایش اعتبار اقدام نمایند.

لاوه براین، بانك ها موظف بودند معادل 35 درصد مبلغ اعتبار اسنادی را به عنوان وثیقه از متقاضیان اخذ نمایند. این مقررات مبنای عدم رضایت فعالین اقتصادی بوده و همواره گفته می‌شد بانك ها برای انجام گشایش اعتبار، 135درصد به صورت نقد دریافت می‌كنند.

به منظور حل این مشكل، بنا به مصوبه هیات وزیران و دستور رییس جمهوری مبنی بر رفع موانع تولید ، بانك مركزی نسبت به اصلاح و تغییر مقررات مربوطه اقدام نمود.

براساس مقررات جدید، گشایش اعتبار اسنادی فقط منوط به تامین حداكثر30 درصد ریال مربوطه خواهد بود و همزمان بانك مركزی اجازه خرید 70 درصد ارز مابقی از مركز مبادلات ارزی را صادر می‌كند. به این ترتیب واردكننده فرصت خواهد داشت تا زمان رسیدن اسناد و بعد از تامین نقدینگی مورد نیاز نسبت به خرید مابقی ارز اقدام كند.

البته لازم به اشاره است بانك های عامل به هنگام گشایش اعتبار اسنادی، نوع وثایق و تعهداتی را كه مشتریان لازم است ارائه نمایند، متناسب با عملكرد و اعتبارشان تعیین می‌كنند.

اقتصام(1)** 9141**1601**
۰ نفر