۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۶
کد خبر: 80898444
T T
۰ نفر
حركت دسته عزاداري روستاي فدافن كاشمر از حزن انگيز ترين آيين هاي محرم است

كاشمر- حركت دسته عزاداري روستاي 'فدافن' كاشمر تحت عنوان دسته 'بني اسد' از حزن انگيز ترين آيين هاي سوگواري شهادت سرور و سالار شهيدان كربلا حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايش در دشت نينواست .

به گزارش ايرنا ، اين آيين روز دوازدهم محرم و دو روز بعد از شهادت امام حسين (ع) و ياران با وفايش برگزار مي شود و ياد آور حركت مردان قبيله بني اسد به تحريك زنانشان براي به خاكسپاري شهداي كربلا است.

حركت اين دسته به قدري حزن انگيز است كه آتش بر دل هر شيعه و پيرو خاندان عصمت و طهارت(ع) مي زند و با اطمينان مي توان گفت كه اوج عزاداري خطه ولايتمدار كاشمر به شمار مي رود.

اين دسته پس از رسيدن به پيكرهاي نمادين شهداي دشت كربلا ، يكصدا فرياد مي زنند ' بني‌اسد غوغا كنيد، نعش حسين پيدا كنيد'.

در تاريخ آمده است كه پس از شهادت مظلومانه امام حسين (ع) و ياران با وفايش ، دو روز پيكرهاي مطهر شهداي در دشت كربلا باقي ماند و كسي جرات به خاكسپاري آنها را نداشت تا اينكه زنان قبيله بني اسد مردان خود را وادار كردند تا در عصر روز دوازدهم محرم اين گلهاي پرپر و آغشته به خون را به دل خاك تفتيده بسپارند.

دسته بني اسد در روستاي فدافن همچنين با پاي پياده به سمت امام زاده حمزه (ع) كاشمر به راه مي افتند و در طول مسير با عزاداري هاي خود بسياري از دلهاي مالامال از عشق حسيني را با خود همراه مي كنند.

آيين هاي نخل برداري، علم گرداني و به حركت در آمدن دسته هاي عزاداري حسيني از روز پنجم محرم و عزاداري و ميزياني هر روزه عزاداران در يكي از هياتهاي مذهبي از جمله آيين هاي ويژه محرم در ديار كاشمر است .

7497/659