۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 80900196
T T
۰ نفر

تعزیه ، واقعه ای در قامت هنر

۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 80900196
تعزیه ، واقعه ای در قامت هنر

زنجان - محرم كه می شود دلم می گیرد برای تمامی صداقت ها و دوست داشتن های پاك و بی آلایش،انگار تمامی واژه های خوب در دشت نینوا به بار نشسته ، بهترین سمفونی خلقت در این دشت نواخته شده و هنر به زیباترین شكل ممكن در قامتی فراخ همچون تعزیه قد برافراشته است.

به گزارش ایرنا همواره در طول تاریخ هنرهای متعدد با الهام از وقایع و حوادث مختلف مجال ظهور و بروز یافته كه در این میان هنر تعزیه با بهره گیری از مضامین عاشورا به عنوان بزرگترین تراژدی بشر قد علم كرده و با تصویر سازی های بكر از این حادثه عظیم زمینه درك و لمس این رخداد بزرگ تاریخی به ویژه برای مسلمانان را فراهم كرده است.

دراین میان هنر تعزیه در شهر ارمغانخانه استان زنجان نیز كه قدمتی 400 ساله دارد سال هاست كه توانسته در طول محرم نظر مخاطبین فراوانی از اقصی نقاط ایران اسلامی را به خود جلب نماید.

تعزیه خوانان این خطه سینه به سینه هنر تعزیه را تا امروز زنده نگاه داشته اند، اهالی شهر ارمغانخانه كه در همسایگی این تكیه زندگی می كنند، همواره بركات این مراسم را به عینه در زندگی خود لمس كرده و روح عاشورا در لحظه لحظه زندگی خود جاری می دانند و برداشتن چنین آیین ارزشمندی می بالند.

رییس هیات امنای تكیه ارمغانخانه كه خود و خانواده اش سال هاست در این محل به خدمت مشغول هستند، اسقبال هر سال مردم را گسترده تر از گذشته می داند و روز عاشورا را اوج این حضور حماسی عنوان می كند و می افزاید: روز عاشورا تعزیه خوانان تعزیه حر و حضرت علی اكبر(ع) اجرا می كنند و اهالی ارمغانخانه همراه با آنان برای پذیرایی از مهمانان امام حسین(ع) آماده می شوند.

وی ادامه می دهد: روز عاشورا درب هیچ خانه ای در این شهر كوچك و تازه تاسیس بسته نیست و آشنا و غریبه مفهوم خود را از دست می دهد و مهمانان نیز آموخته اند كه نباید بدون صرف غذای تبركی امام حسین(ع) ارمغانخانه را ترك كنند.

سیروس رستمی می گوید: اجرای مراسم تعزیه در این تكیه از اول محرم تا چهاردهم محرم با اجرای مجالس تعزیه شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، شهادت حضرت مسلم(ع) و طفلان مسلم(ع)، خروج از مدینه ، شهادت عابس و شوذب از یاران با وفای امام(ع)، شهادت حضرت علی اكبر(ع)، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، مجلس شهادت حضرت قاسم(ع)، مجلس لشكر كشیدن حر، غارت خیام، شهادت حضرت رقیه(س) و مجلس شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا صورت می گیرد.

رییس هیات امنای تكیه ارمغانخانه با اشاره به استقبال گسترده عزاداران و مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت از مراسم ویژه و سنتی تعزیه ارمغانخانه، یادآوری كرد: مراسم عزاداری و تعزیه خوانی سنتی در تكیه حسینی ارمغان خانه یكی از معروف ترین تعزیه خوانی های ایران است كه از 400 سال قبل برگزار شده و از سال 1389 در میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است.

وی می گوید: تعزیه خوانان برتری طی 400 سال قبل از جمله میرزا سمیع سهرینی، ملاسیفعلی، میرزا حسین قلایچی، میرزاعلی نجفی، میرزامجید، میرزا جمشید، كربلایی غلامحسین دوسرانی، علی پسر قنبرباكوئی، حاج مصیب اسدی، میرزاباقر، كربلایی بهار، میرزا قهرمان، میرزا تراب اسدی و مشهد رزاق مرحوم در طول سال ها در این تكیه نقش آفرینی كرده اند.

یك پژوهشگر ، محقق و مدرس تئاتر نیز گفت: تعزیه برترین و والاترین هنر نمایشی پذیرفته شده در جهان است.

حسین عباسی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعزیه به دلیل جنبه های بالای نمایشی در سطح جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی یادآورشد: سالانه گروه تعزیه خوانان ایران در جشنواره 'آوی نیوم' كشور فرانسه به اجرای برنامه می پردازند كه استقبال مخاطبان را به همراه دارد.

عباسی نیا افزود: گزارش و گزارشگری و فعالیت بازیگر در صقل كاری خود و ارائه صحنه هایی از واقعیت های جهان به مخاطب از ویژگیهای بارز تعزیه به شمار می رود.

این پژوهشگر ، محقق و مدرس تئاتر گفت: هنر تعزیه با توجه به جنبه های مختلف نمایشی آن بسیار ارزشمند تلقی می شود.

عباسی نیا افزود: تعزیه یا شبیه خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی، عمدتا درباره شهادت امام علی(ع) و امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) است.

وی اظهار كرد: برخی محققان، قدمت تغزیه را به آیین هایی چون مصائب میترا، سوگ سیاوش و یادگار زریران می دانند و تعداد دیگری نیز پدید آمدن آن را متاثر از عناصر اساطیری بین النهرین، آناتولی، مصر و افسانه های تاریخی در فرهنگ های هند و اروپایی و سامی می دانند.

7318/522/245
۰ نفر