۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80902028
T T
۰ نفر
77 هزار مبتلا به ديابت و پره ديابت در مشهد شناسايي شدند

مشهد - ايرنا - مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: 77 هزار فرد مبتلا به ديابت و پره ديابت تاكنون در مشهد شناسايي شده اند.

دكتر محمدرضا جويا روز سه شنبه در آستانه روز جهاني ديابت در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين تعداد افزون بر 45 هزار مبتلا به بيماري ديابت بوده و 32 هزار نفر پره ديابت يعني در معرض خطر اين بيماري شناسايي شده اند.

وي گفت: پره ديابت بيماري نيست بلكه افرادي هستند كه قند خون آنان در مرز خطر (101 تا 125) بوده و در معرض ابتلا به بيماري ديابت و بيماريهاي قلبي قرار دارند.

وي با بيان اينكه طرح غربالگري ديابت از ابتداي سال 1388 در مشهد آغاز شد، افزود: در اجراي اين طرح افراد بالاي 30 سال و مادران باردار نسبت به بيماري ديابت غربالگري مي شوند.

جويا خاطر نشان كرد: جمعيت بالاي 30 سال در مشهد حدود يك ميليون نفر هستند كه تاكنون 400 هزار نفر آنان غربالگري شده اند.

وي گفت: در اجراي طرح مزبور، افراد مبتلا به بيماري ديابت و يا در معرض خطر به منظور مراقبت و ارائه خدمات درماني و مشاوره اي به 20 واحد ديابت دولتي و يا واحدهاي ديابت خصوصي ارجاع مي شوند.

وي با بيان اينكه برنامه پيشگيري از ديابت در مناطق روستايي نيز در سال 1383 اجرا شد، افزود: در اين طرح 17 هزار و 400 بيمار مبتلا به ديابت شناسايي و زير پوشش خدمات مشاوره اي و درماني قرار گرفتند.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي غيرواگير دانشگاه علوم پزشكي مشهد اظهار داشت: بيش از 50 درصد بيماران مبتلا به ديابت از بيماري خود اطلاع ندارند لذا به افراد بالاي 30 سال توصيه مي شود دست كم يك بار در سال آزمايش قند خون انجام دهند.

وي گفت: قطع اندام ها، نابينايي، دياليز و پيوند كليه از عوارض و تبعات بيماري ديابت است.

14 نوامبر مصادف با 23 آبان ماه روز جهاني ديابت نامگذاري شده است./3

7487 /664