۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۰۹
کد خبر: 80911195
T T
۰ نفر
زنان اصفهانی رتبه اول ابتلا به سرطان تیروئید را دارند

اصفهان- ایرنا- مسوول دفتر كنترل سرطان معاونت بهداشت اصفهان گفت:زنان این استان در مقایسه با سایر استانها در میزان ابتلا به سرطان تیروئید رتبه اول را دارند.

سرطان تیروئید، سرطانی است كه از غده تیروئید (در جلوی گردن و زیر حنجره) شروع می شود.

به گزارش ایرنا، 'زهرا روانخواه' روز سه شنبه در نشست آموزش نقشه جامع سلامت استان در استانداری اصفهان افزود: زنان این استان در ابتلا به سرطانهای رحم، سینه و پوست رتبه دوم و سرطان لوسمی (خون) رتبه سوم كشور را دارند.

وی اضافه كرد: به طور كلی زنان این استان در مقایسه با سایر استانها در زمینه ابتلا به انواع سرطانها، ‌رتبه سوم كشوری را دارند.

مسوول دفتر كنترل سرطان معاونت بهداشت اصفهان اظهار كرد: شایعترین سرطانها در میان زنان این استان به ترتیب شامل سینه، پوست و روده بزرگ است كه باید برنامه های غربالگری به طور جدی درباره آنها صورت گیرد.

این پزشك، شایعترین سرطانها در میان مردان استان اصفهان را نیز به ترتیب پوست، معده و پروستات اعلام كرد و گفت: بیشترین دلیل ابتلا به سرطان پوست، عدم محافظت در برابر نور آفتاب و مسائل شغلی است.

وی اظهار كرد: مردان استان اصفهان در مقایسه با سایر استانها در ابتلا به سرطان پوست رتبه اول، در سرطان لوسمی رتبه دوم و در سرطان پروستات رتبه سوم را دارند.

روانخواه با اشاره به اینكه مردان این استان در مجموع در زمینه ابتلا به انواع سرطانها، رتبه پنجم كشور را دارند خاطرنشان كرد: این آمار و اطلاعات بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال 88 استخراج شده است.

وی سرطانهای قابل غربالگری را سینه، روده بزرگ، پروستات، دهانه رحم و پوست عنوان و تصریح كرد: در غربالگری، آزمایشهایی به كار می رود تا تشخیص به موقع در جمعیت مورد نظر صورت گیرد.

مسوول كمیته كنترل سرطان معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: در ایران سالانه 70 هزار مورد سرطان ثبت و 40 هزار نفر از این بیماری فوت می شوند.

وی سرطان را سومین عامل مرگ و میر در كشور دانست و افزود: شایعترین سرطانها در كشور شامل پوست، سینه، معده، روده بزرگ، مثانه و پروستات است.

این پزشك با اشاره به اینكه مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران افزایش یافته است تصریح كرد: این در حالی است كه 30 درصد سرطانها قابل پیشگیری و 40 درصد آنها قابل درمان است.

به گفته وی، در كشورهای پیشرفته با توجه به این مسائل موفق شده اند كه مرگ و میر ناشی از سرطان را كاهش داده یا روی یك خط ثابت نگه دارند.

روانخواه با بیان اینكه استان اصفهان (بدون احتساب شهرستان كاشان) در مقام سوم بروز انواع سرطان در كشور قرار دارد اظهار كرد: 13 درصد مرگ و میرها در این استان به دلیل سرطان است كه بعد از بیماری های قلبی و عروقی (با 44 درصد) در رتبه دوم دلایل مرگ و میر قرار دارد.

وی شایعترین علل مرگ ناشی از سرطان در استان اصفهان را شامل سرطانهای معده، ریه و لوسمی ها دانست و افزود: در برنامه پیشگیری از سرطان در استان اصفهان آگاهی لازم درباره كنترل و پیشگیری و لزوم تشخیص زودرس ارائه می شود.

وی با اشاره به اینكه در این برنامه 10 هدف پیش بینی شده است، گفت: افزایش آگاهی در زمینه نقش تغذیه، تعیین عوامل خطر بروز سرطانهای رایج، كاهش آلودگی و كاهش آلایندگی های آب و خاك از جمله این اهداف است.

وی اهداف كلی بلند مدت نقشه جامع سلامت استان در زمینه سرطان را كاهش عوامل خطر و سرطان زا، كاهش مرگ و میر ناشی از سرطانها و افزایش كیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان عنوان كرد.

این كارشناس همچنین با اشاره به افزایش سرطان دهانه رحم (سرویكس) گفت: رفتارهای پرخطر جنسی در دختران افزایش یافته و لازم است كه هشدارها و آموزشهای لازم در این زمینه به آنها داده شود.

وی تاكید كرد: اگر ما اكنون درباره عوامل خطر ابتلا به این نوع بیماریهای آمیزشی توجه نكنیم در 10 سال آینده با مشكلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی از همه دستگاه های اجرایی استان اصفهان خواست تا در اجرا كردن برنامه های نقشه جامع سلامت استان همكاری داشته باشند.

پ/7148/1042