۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷
کد خبر: 80912281
T T
۰ نفر

44 بيمار دياليزي در استان البرز پيوند كليه شدند

۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷
کد خبر: 80912281
44 بيمار دياليزي در استان البرز پيوند كليه شدند

كرج- رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي البرز گفت: 44 بيمار دياليزي در اين استان طي سال جاري تحت عمل پيوند كليه قرار گرفته اند.

به گزارش ايرنا ، ' مجيد كرمي ' سه شنبه شب درنشست خبري در كرج افزود: اكنون بيش از سه هزار بيمار كليوي تحت پوشش اين انجمن هستند كه از اين تعداد 560 نفر دياليز مي شوند.

وي اظهاركرد: در حال حاضر 50 بيمار كليوي با گروه هاي خوني متفاوت در اين استان در نوبت پيوند كليه هستند.

كرمي با اشاره به فعاليت 107 دستگاه دياليز درسطح بيمارستان هاي استان ،بيان كرد: با توجه به اينكه اين دستگاهها بسيار حساس هستند، متاسفانه در برخي موارد دچار اختلال شده و بيماران كليوي با كمبود دستگاه مواجه مي شوند.

وي پيشرفت بخش دياليز در استان البرز را نيز در12 سال گذشته مثبت ارزيابي كرد و افزود: متاسفانه با وجود ايجاد بخش هاي متععد دياليز در اين مدت ، اما همچنان تعداد بيماران نسبت به بخش هاي دياليز بيشتر است و كمبودهايي در اين زمينه احساس مي شود.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي استان البرز يادآورشد: اين انجمن علاوه بر بحث حمايتي در زمينه دياليز ، نسبت به شناخت مشكلات بيماران و حتي كمبودهايي كه در زمينه درمان آنان وجود دارد اقدام حمايتي مي كند.

كرمي گفت: استان البرز در سال گذشته باكمك خيرين نسبت به ساير استان ها و شهرهاي كشور بيشترين پيوند را در بخش كليه داشت كه اين امر با همت والاي خيرين ميسر شد.

وي اظهار كرد: براي هر بيمار در زمينه پيوند كليه اين انجمن بين 140 تا 150 ميليون ريال هزينه مي كند اما مراقبت هاي بعد از عمل از اهميت بالايي برخوردار است و در صورت عدم مراقبت كافي پيوند پس زده و مشكلات روحي و رواني بسياري را براي بيمار ايجاد مي كند.

كرمي با اشاره به اينكه اين انجمن يك نهاد حمايتي است كه توسط مردم و خيرين اداره مي شود گفت: در بحث دياليز و پيوند و موارد و مشكلات بعد از عمل ، بيمارستانها كمك هزينه اي را به بيماران نمي دهند و بيماران در بحث پيوند تنها انجمن را مي شناسند .

وي افزود: متاسفانه تعداد خروجي بيماران نسبت به ورودي افراد كمتراست وبا توجه به اينكه بيماري نارسايي كليه يك بيماري خاموش است تعداد بيماران سال به سال بيشتر مي شود.

كرمي بيان كرد: در برخي موارد فرد زماني كه بين 70تا 80 درصد كارايي كليه خود را از دست مي دهد تازه متوجه بيماري خود مي شود كه براي پيشگيرياز بروز چنين وضعيتي انجام حداقل سالي يكبار آزمايش در اين زمينه ضروري است .

اين مسوول با بيان اينكه ارايه آموزش‌ها به مردم و خانواده‌ها يكي از مهمترين راهكارها به منظور جلوگيري از نارسايي كليه و يا پيشرفت بيماري است، افزود: متاسفانه برخي از بيماران كليوي هستند كه از بيماري خود اطلاعي ندارند و همين امر موجب پيشرفت سريع بيماري شده و فرد را با بحران جدي‌ مواجه مي‌كند.

كرمي با اشاره به اينكه بيمه‌هاي درماني هيچ هزينه‌اي را به بيماران پيوندي اختصاص نداده‌اند، تاكيد كرد:با توجه به هزينه هاي بالا بعد از پيوند ، بايد براي حمايت از اين نوع بيماران راهكارهاي اساسي انديشيده شود.

وي گفت: امسال از سوي اين انجمن براي پيوند بيماران كليوي يك ميليارد و 440 ميليون ريال هزينه شده است.

كرمي خاطرنشان كرد: سال گذشته نيز برخي از مسوولان براي حمايت و خريد دستگاه دياليز قول‌هايي را به اين انجمن دادند كه متأسفانه هنوز محقق نشده است.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود به حضور فعال خيران در اين انجمن اشاره كرد و گفت: خيرين در بخش هاي مختلف به بيماران خدمات مي دهند ، دربحث روانشناسي براي بيماران كليوي به ويژه بيماران پيوندي 30 پزشك ، دربحث آزمايشگاه و سونوگرافي 40 آزمايشگاه و دربحث مالي و تجهيزات 40خير به صورت مداوم به اين بيماران تحت پوشش اين انجمن خدمات ارايه مي‌دهند .

وي ضمن ارايه هشدارهايي به خانواده‌ها از والدين خواست تا با ارائه آموزش‌هاي دقيق به فرزندان خود مانع از بروز بيماري‌هاي كليوي در آنان شوند.

كرمي نگه داشتن ادرار در زمان طولاني و تكرار اين مهم را سبب بروز مشكلاتي براي كليه عنوان كرد و گفت: اين اقدام كه بيشتر در بين كودكان رايج است در بلندمدت مشكلاتي را براي كليه‌ها ايجاد مي‌كند و در برخي از موارد نارسايي‌هاي كليه را نيز به همراه دارد.

وي يادآور شد : افرادي كه داراي فشار خون بالا و ديابت هستند و يا ورزش هاي سنگين انجام مي دهند دربلند مدت احتمال ابتلاي آنان به نارسايي كليه بيشتر است.ك/2

7421/ 692