۵ آذر ۱۳۹۲، ۹:۲۵
کد خبر: 80922150
T T
۰ نفر
رشد 30 درصدی قدرت خرید مردم در 100 روز نخست فعالیت دولت

تهران- ایرنا- یك اقتصاددان رشد 25 تا 30 درصدی قدرت خرید مردم در 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم را از مهمترین دستاوردهای آن عنوان كرد.

' سعید لیلاز' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به كاهش 25 تا 30 درصدی ارزش دلار در برابر ریال در 100 روز گذشته، اظهارداشت: این میزان نسبت به این مدت كم ، جهش قابل توجهی است.

وی با بیان آن كه این دستاورد در حالی است كه تا قبل از این دوره نگرانی ها برای بدتر شدن شرایط وجود داشت، ادامه داد: برهمین اساس هم اكنون قدرت خرید فرو دست ترین افراد جامعه 25 تا 30 درصد نسبت به حقوق آنها بیشتر شده است.

لیلاز تصریح كرد: رشد قدرت خرید در حالی است كه هنوز كالاهای اساسی با قیمت جدید دلار وارد بازار نشده است.



** جلوگیری از سقوط آزاد رشد اقتصادی

این كارشناس مسایل اقتصادی جلوگیری از سقوط آزاد رشد اقتصادی ایران را از دیگر دستاوردهای دولت عنوان كرد و اظهار داشت: در حالی كه رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی شش درصد بود این روند در حال حاضربه صفر رسیده است.

وی تصریح كرد: علاوه بر جلوگیری از سقوط رشد اقتصادی پیش بینی می شود این رقم در سال 93 به حدود 2 تا 4 درصد برسد.



** كاهش نرخ تورم

لیلاز كاهش نرخ تورم را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم دانست و اظهارداشت: كاهش نرخ نقدینگی در این مدت كوتاه تاثیرات مناسبی نظیر كاهش نرخ تورم را بر اقتصاد كشور داشته است.

این اقتصاددان، افزایش اعتماد مردم به دولت و عرضه ذخایر ارزی و ریالی را از دلایل بهبود وضعیت اقتصادی عنوان كرد و گفت: رشد قیمت در برخی از بخش ها منفی شده و این امر اثر چشمگیری بر اقتصاد كشور و تورم داشته است.

لیلاز پیش بینی كرد: از ابتدای سال 93 كشور شاهد رشد و رونق اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات تحقق یافته در این دوره كوتاه می توان نتیجه گرفت كه مشكلات اقتصادی كشور به دلیل مساله سیاسی داخلی بوده و ارتباطی به تحریم ها نداشته است.



** رشد 50 تا 60 درصدی تولید خودرو

لیلاز با اشاره به سهم 3 تا 3.5 درصدی صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی ادامه داد: خودرو سازی در این مدت كوتاه حدود 50 تا 60 درصد رشد داشته است و بزودی شاهد رونق این صنعت در ایران هستیم.

به گفته وی قطعه سازان امیدوار و آماده برای فعالیت شده اند و بر همین اساس سقوط آزاد تولید خودرو جبران شده است.

وی تصریح كرد: دستاوردهای این دوره كوتاه درحالی است كه اتفاق روشن وعملیاتی در حوزه تحریم ها تاكنون نیافتاده بود و آثار لغو تحریم ها از این به بعد مشخص خواهد شد .

وی گفت: مساله اقتصاد ایران در سال های گذشته مدیریت نامناسب بوده و مشكلات ارتباطی به تحریم نداشته است.

لیلاز ادامه داد: تغییر سمت گیری های كلان اقتصادی سبب شد تا روند كاهنده تولید ملی فزاینده شود، تولید در بسیاری از بخش ها جان گرفته و به همین دلیل در پایان 100 روز مشروعیت و محبوبیت دولت به مراتب بیش از قبل شده است.

وی گفت: این دستاوردها در حالی است كه هنوز وجوهی به كشور تزریق نشده و دولت در حوزه عملیاتی وارد نشده است.

این كارشناس اقتصادی با بیان آنكه به اقتصاد ایران در سال 93 خوش بین هستم، گفت: امیدوارم بخش مهمی از خرابی ها گذشته تا سال 95 جبران شود.

اقتصام(4)**9141**1601**
۰ نفر