۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۲
کد خبر: 80928690
T T
۰ نفر
انتشارات سمت 16كتاب فرهنگی به زبان روسی منتشر كرد

مسكو، ایرنا- یك مقام ارشد سازمان مطالعه و تدوین كتاب های دانشگاهی موسوم به 'سمت' از ترجمه و انتشار 16 كتاب توسط این سازمان به زبان روسی خبر داد.

دكتر محمد جواد ابوالقاسمی معاون انتشارات 'سمت' كه برای شركت در نمایشگاه بین المللی كتب تخصصی با موضوع ادبیات فكری به مسكو آمده است، روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت های این سازمان در روسیه پرداخت.

وی گفت: از هفت سال پیش فعالیت خود را در روسیه آغاز كردیم و چون فعالیت های ما در ایران در بخش دانشگاهی است در روسیه هم فعالیت های خود را در این حوزه متمركز كردیم.

معاون بین المللی انتشارات سمت افزود: بخشی از فعالیت های ما در حوزه زبان است كه شامل تالیف كتاب های آموزشی روسی برای فارسی زبانان و كتاب های درسی فارسی برای روسهای علاقمند به فراگیری این زبان می شود.

وی اضافه كرد: در بخش آموزش زبان روسی با دانشگاه دولتی مسكو (بزرگترین دانشگاه روسیه) كتاب های مشترك چاپ می كنیم كه برای آموزش زبان روسی به فارسی زبانان و زبان فارسی برای روسها بكار گرفته می شود.

ابوالقاسمی گفت: انتشارات سمت تاكنون 16 كتاب به زبان روسی ترجمه و منتشر كرده است كه بخش عمده این كتاب ها همانند ایران در هزاره قبل از میلاد با همكاری دانشگاه دولتی مسكو تدوین شده است و به عنوان كتاب درسی از آنها استفاده می شود.

وی ادامه داد: از این 16 جلد كتاب، پنج كتاب با همكاری دانشگاه های معتبر حوزه روس زبان چاپ شده و به عنوان كتاب های درسی و كمك درسی در حوزه های ایرانشناسی، شرق شناسی و اسلام شناسی تدریس می شود.

معاون بین المللی سازمان مطالعه و تدوین كتاب های دانشگاهی در ادامه مصاحبه به همكاری گسترده این سازمان فرهنگی با پژوهشكده مطالعات كشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسكو و انستیتو شرق شناسی روسیه اشاره كرد كه در آینده توسعه خواهد یافت.

وی گفت: با انتشارات بیبلیوگلوبوس (بزرگترین انتشارات روسیه) هم همكاری گسترده داریم و همكاری های در این بخش ها با هماهنگی با رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و بنیاد مطالعات اسلامی انجام می گیرد.

ابوالقاسمی افزود: البته فعالیت های خود را به همكاری با این سازمان انتشاراتی محدود نمی كنیم و با چند سازمان انتشاراتی دیگر در روسیه هم همكاری می كنیم.

سازمان مطالعه و تدوین كتاب های دانشگاهی 'سمت' و بنیاد مطالعات اسلامی در روسیه در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی كتب تخصصی با موضوع ادبیات فكری مسكو شركت كرده و در غرفه خود آثار و تالیفی و ترجمه شده خود به زبان روسی را درمعرض دید علاقه مندان قرار داده اند.

در غرفه كشورمان در نمایشگاه بین المللی ادبیات تخصصی كتاب هایی همچون تاریخ قرآن، تاریخ افكار اجتماعی در اسلام، حقوق اسلامی، خودآموز زبان فارسی، حجاب، رمان 'من او' ومجموعه 9 جلدی تفسیر قرآن از آیت الله فقیه ایمانی (با استفاده از تفسیر آیت الله مكارم شیرازی) عرضه شده است.

این نمایشگاه از روز چهارشنبه در خانه مركزی هنرمندان مسكو برپا شده است و در آن 250 ناشر از بیش از 25 كشور جهان از جمله روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده آمریكا، لهستان و دانمارك شركت دارند و تا فردا یكشنبه دایر خواهد بود.

اروپام/2242**518** 1337