۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 80933858
T T
۰ نفر
كشت برنج به روش خشكه كاری با ماشین كشت مستقیم در خوزستان اجرا شد

اهواز- ایرنا- رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت:برای نخستین بار در كشور ،كشت برنج به روش خشكه كاری با ماشین كشت مستقیم در بقایای گندم توسط محققان مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، 'یدالله خواجه زاده' اظهار داشت : كشت برنج به روش خشكه كاری با ماشین كشت مستقیم یا بی خاكورزی در بقایای گندم برای نخستین بار در كشور توسط محققان بخش تحقیقات فنی و مهندسی و پروژه تحقیقات برنج این مركز صورت گرفت.

وی گفت: هم اكنون استان خوزستان با سطح بیش از 93 هزار و 762 هكتار كشت برنج ،بعد از استان های گیلان و مازندران در مقام سوم كشور قرار دارد.

خواجه زاده به روش های مرسوم برای تهیه زمین و كشت برنج اشاره و تصریح كرد: روش های مرسوم برای تهیه زمین و كشت برنج در منطقه عمدتا استفاده از گاو آهن برگردان دار ،دیسك و ماله می باشد كه در سال های اخیر برخی از كشاورزان از روش های كم خاك ورزی مانند دو بار دیسك یا انواع كولتیواتورهای مزرعه در زمین بدون بقایا استفاده می كنند.

رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ادامه اظهار داشت: در پروژه یاد شده كه به سفارش سازمان جهادكشاورزی استان خوزستان در این مركز در حال اجرا می باشد روش های جدید بی خاكورزی و خاك ورزی نواری با ماشین خاك ورز كاشت نواری برای كشت برنج به صورت خشكه كاری در بقایای گندم استفاده شده است.

وی گفت: این پژوهش با هدف تعیین مناسب ترین سامانه خاك ورزی و كاشت حفاظتی و همچنین نقش تراكم بوته در تولید دانه و مصرف انرژی در زراعت خشكه كاری برنج در حال اجرا می باشد.

رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به مزایای این پروژه اشاره كرد و گفت: از مزایای مهم این دستاورد می توان به حفظ بقایا و رطوبت خاك ،كاهش بیش از 50 درصد در زمان اجرای عملیات ،مصرف سوخت و انرژی ،هزینه ها و كاهش تعداد تردد ماشین در مزرعه می باشد.ك/1 646