۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 80936736
T T
۰ نفر
تامين علوفه مورد نياز دام از چالش هاي جدي پيش روي كشور است

زنجان - ايرنا - پژوهشگر مركز تحقيقات جهاد كشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان، گفت: مشكلات مربوط به خشكسالي و نياز مبرم كشور به تامين علوفه مورد نياز دام يكي از چالش هاي جدي پيش روي كشور است.

جواد لامعي هرواني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: امكان تامين علوفه مورد نياز دامداري‌ها در شرايط خشك به دليل هزينه گزاف حمل و نقل واردات تا حد زيادي با مشكلات عديده اي همراه است.

وي يادآورشد: توسعه كشت گياهان علوفه اي يك ساله در فضاهاي خالي آيش، مي‌تواند به عنوان جايگزيني مناسب در جهت استفاده از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي موجود طبيعي كشور براي تامين كسري بخشي از علوفه مورد نياز مورد توجه جدي مسوولان قرار گيرد.

لامعي هرواني اظهار كرد: ميزان بالاي پروتئين خام و قابليت هضم ماده خشك و آلي، سازگاري به دامنه وسيعي از خاك‌ها، كوتاه بودن طول دوره رويشي از 65 تا 80روز، تحمل به خشكي و سرما، توانايي بالاي تثبيت ازت و امكان كشت در زمان‌هاي مختلف از ويژگي‌هاي بارزي است كه قادر مي‌سازد اين گياهان را در سال هاي آيش ديم زارها و برنامه كشت دوم بعد از برداشت گندم، جو و كلزاي آبي در مناطق سرد و معتدل سرد كشور كاشت و علوفه حاصل از آن را به صورت چراي مستقيم، علوفه خشك و سيلو مورد استفاده قرار داد.

اين پژوهشگر مركز تحقيقات جهاد كشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان، گفت: با كشت اين گياهان ضمن كنترل زراعي علف‌هاي هرز سطح خاك در فاصله بين دو كشت اصلي پوشش و با حفاظت سطح خاك خطر فرسايش آبي و بادي كاهش مي‌يابد.

وي خاطر نشان كرد: با كشت مخلوط گياهان علوفه اي يكساله در شرايط آيش زمستاني به طور متوسط چهار تا پنج تن در هكتار علوفه خشك در شرايط آيش زمستاني و يك تا 5/1 تن علوفه خشك در شرايط ديم توليد مي شود.

لامعي هرواني ادامه داد: كشت مخلوط اين گياهان به كشت خالص آنها برتري دارد وكشت مخلوط آنها با جو، به دليل توليد ماده ي خشك اضافي و عملكرد بالاي نيتروژن، فسفر و پتاسيم به كشت مخلوط با تريتيكاله ترجيح داده مي شود.

اين پژوهشگر مركز تحقيقات جهاد كشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان، گفت: كشت مخلوط اين گياهان در شرايط آيش زمستانيِ مناطق سرد و در تناوب با محصولات سبزي و صيفي، نظير خيار، گوجه فرنگي، هندوانه و كلم ضمن كنترل علف هاي هرز و استفاده بهينه از زمان و زمين در افزايش بهره وري از اراضي مؤثر است.

وي افزود: در صورت برگرداندن علوفه ي حاصل از كشت اين گياهان به خاك به عنوان كود سبز، مواد آلي و حاصلخيزي خاك افزايش و با تثبيت بيولوژيكي نيتروژن، ميزان مصرف كودهاي شيميايي در مزارع كاهش مي يابد.

لامعي هرواني يادآورشد: اين گياهان در اوايل بهار منبع مناسبي از شهد براي زنبوران عسل فراهم مي كند و با پوشش كامل سطح مزرعه، در كاهش فرسايش بادي و آبي خاك مفيد است.

اين پژوهشگر مركز تحقيقات جهاد كشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان، گفت: اين گياهان با ايجاد محيط زيست سالم براي موجودات زنده، به افزايش تنوع زيستي كمك و بستر مناسبي را براي اشتغال بيشتر، رشد و ثبات جوامع روستايي فراهم مي كند.

وي اظهار كرد: با كاشت گياهان علوفه اي با بهبود خصوصـيات فـيزيكي و شيـميايي خاك، نفـوذ پذيري خاك نسـبت به آب افزايش مي يابد و به دليل توليد علوفه اضافي، زمينه مناسبي براي جلوگيري از تخريب مراتع فراهم مي‌شود.

به گفته لامعي هرواني پروتئين و مواد معدنيِ موجود در اين گياهان سبب افزايش كيفيت علوفه در جيره غذايي دام ها مي شود.

7319/522