۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۸:۲۰
کد خبر: 80938762
T T
۰ نفر

ساخت حشره كش سازگار با محیط زیست

۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۸:۲۰
کد خبر: 80938762
ساخت حشره كش سازگار با محیط زیست

تهران - ایرنا - زیست شناسان دانشگاه كالیفرنیا معتقدند كه با بررسی نورون های بویایی پشه، می توان كارآمدترین حشره كش جهان را كه به محیط زیست لطمه نمی زند، تولید كرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از منابع خبری، اعصاب بویایی موجود در شاخك های پشه باعث می شود كه این حشره به راحتی قادر به ردیابی طعمه خود باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد كه نورون های بویایی پشه به دی اكسیدكربن بازدم انسان حساس است.

نورون های بویایی پشه cpA نام دارند. تیم تحقیقاتی دانشگاه كالیفرنیا به سلول های بویایی پشه چند الكترود كوچك ضمیمه كرده اند و آزمایش های بویایی گوناگونی را تكرار كرده اند. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد كه علاوه بر دی اكسیدكربن، بوی ساطع شده از پوست بدن انسان نیز باعث تحریك سلول های عصبی پشه می شود.

حشره كش های رایج كنونی، مجموعه ای از سلول های بویایی پشه را مورد هدف قرار می دهد و تابحه ال دی اكسیدكربن كه یكی از مهمترین عوامل محرك پشه است، مورد توجه قرار نگرفته بود.

پشه ناقل بیماری های خطرناكی چون مالاریا، تب زرد و تب دانگ است و روش های كنونی دفع حشرات هزینه بالایی را دربردارند و كارآمد نیستند.

محققان براین باورند كه با استفاده از این دستاورد جدید، نسل بعدی حشره كش ها منجر به مشكلات تنفسی نمی شوند و با رایحه های نعناع و كارامل عرضه می شوند.

محققان زیست محیطی می گویند: اسپری هایی كه برای جلوگیری از آزار حشرات مورد استفاده قرار می گیرد، یكی از مهمترین عوامل تهدیدكننده محیط زیست هستند.

علمی (6) ** 9259 ** 1396
۰ نفر