۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۱۵
کد خبر: 80939916
T T
۰ نفر
16آذر، نماد پيشگامي استكبار ستيزي جنش دانشجويي است

ياسوج - ايرنا - 60 سال پيش در چنين روزي يورش گارد پهلوي به دانشگاه تهران و شهادت شماري از دانشجويان، 16 آذر را به نماد پيشقراولي روحيه استكبارستيزي جنيش دانشجويي ايران ثبت و ضبط كرد.

16 آذر 1332 نظاميان پهلوي با هجوم به دانشگاه تهران سركوب دانشجويان و استقلال دانشگاه را نشانه گرفتند ولي برخلاف تصور، خون شهداي دانشجويي فصل جديدي از مبارزات عليه حكومت ستم شاهي پايه گذاري كرد.

در چنين روزي آرمان وطن خواهي و استقلال طلبي برگ زريني از پيروزي خون برشمشير شد و بصيرت دانشجويي در دفاع از عزت و كرامت ايران اسلامي به اوج خود رسيد.

مبارزات دانشجويان در اعتراض به ديدار رسمي ريچارد نيكسون معاون رييس جمهوري آمريكا از روز 14 آذر 1332 آ‎غاز شد و روز 15 آذر در جريان درگيري ها بيرون از محوطه دانشگاه تهران شماري از دانشجويان مجروح، برخي دستگير و زنداني شدند.

تبلور روحيه استبدادستيزي دانشجويان و بازتاب اين حركت تاريخي جنبش دانشجويي در تقبيح سياست سرسپردگي شاه به بيگانگان باعث شد كه روز 16 آذر حمله به دانشگاه تهران به شهادت دانشجويان مهدي شريعت رضوي، احمد قندچي و مصطفي بزرگ نيا منجر شود.

حركتي را كه روز 16 آذر 1332 دانشجويان پايه گذاري كردند، فتح بابي بود كه همواره دانشگاه هاي ايران را خاستگاه مبارزه با استبداد و ترويج روحيه استقلال طلبي قشر دانشگاهي ايران كرد تا جايي كه مي توان از تسخيرلانه جاسوسي آمريكا به عنوان گام تكميلي جنبش دانشجويي ايران در مبارزه با استبكار نام برد.

امرور حوادث آذر ماه 1332 و نقش مبارزاتي قشر دانشجو در ديگر رويدادهاي سياسي،دفاع مقدس و پيشبرد اهداف علمي و فناورري كشور و تقديم شهداي هسته اي همه و همه بيانگر نقش برجسته جنبش دانشجويي در صيانت از روحيه استقلال طلبي و عزت خواهي ملت ايران اسلامي است.

اينك 16 آذر فرصتي براي گراميداشت ياد و خاطره مجاهدت شهداي اين واقعه تاريخي و ديگر شهداي انقلاب اسلامي است كه با نثارخون خود درخت انقلاب اسلامي را آبياري كردند تا امروز ايران اسلامي بالنده و مانا چون دژي شكست ناپذير اقتدار آن مايه ياس دشمنان اسلام و نظامي اسلامي باشد.

تمام **1516
۰ نفر