۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 80944238
T T
۰ نفر
ذی حسابان در تامین و افزایش منابع بودجه ای نقش تعیین كننده ای دارند

یاسوج- مدیركل اموراقتصاد و دارایی كهگیلویه وبویراحمد گفت: ذی حسابان دستگاه های اجرایی علاوه بر وظیفه نظارتی و كنترلی برای جلوگیری از انحرافات مالی در تامین و افزایش منابع بودجه ای دستگاه نیز نقش تعیین كننده ای دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم كشاورز دوشنبه شب در دیدار ذی حسابان این استان با استاندار كهگیلویه وبویراحمد افزود: چنانچه ذی حساب بدون توجه به هرگونه ملاحظه كاری و فشار وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهد ارتقای سلامت اداری و مالی در بدنه دستگاه های اجرایی نیز حاصل خواهد شد.

وی بیان كرد: كنترل و نظارت های دقیق مالی و بودجه ای ذی حساب در یك دستگاه اجرایی منجر به افزایش و ضریب بهره وری در آن دستگاه می شود.

كشاورز با بیان اینكه ملاك كار ذی حسابان تنها قانون و ضوابط حاكم بر نحوه اجرای بودجه است، افزود: نظارت دقیق بر نحوه هزینه كرد ، بهبود و بهینه سازی مصرف اعتبارات در دستگاه ها یكی از مهمترین وظایف ذی حسابان است.

وی افزود: برخی مواقع نیز اعتبارات اضافه بر منابع پیش بینی شده به ویژه در پایان سال در اختیار یك دستگاه اجرایی قرارمی گیرد و محلی نیز برای هزینه كرد آن پیش بینی نشده كه دراین زمینه نیز ذی حساب، حسابدار و مدیر دستگاه مربوطه با هماهنگی اموراقتصاد و دارایی در خصوص نحوه هزینه كرد آن تصمیم گیری خواهند كرد.

كشاورز بر ضرورت همكاری مدیران اجرایی با ذی حساب دستگاه مربوطه تاكید كرد و افزود: تجربه ثابت كرده هر چه این ابزارهای قوی و نظارتی بر اعمال مالی دستگاه ها بیشتر باشد دغدغه ها و مشكلات كاری برای مدیر دستگاه نیز كمتر خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و دارایی و رییس خزانه كهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: ذی حسابان در دستگاه های اجرایی استان با چالش های فراوانی روبرو هستند.

غضنفر آرام افزود: برخی تفسیرها و مقررات دست و پاگیر، سطحی و متناقض از مهمترین چالش های فراروی ذی حسابان است.

وی بیان كرد: در سال های اخیر بیش از 15 مصوبه در خصوص هزینه كرد منابع مالی و بودجه ای به ذی حسابان دستگاه های اجرایی ابلاغ شده ولی همه آنها بنا به دلایلی و یكی پس از دیگری لغو شده اند.

آرام اظهار كرد: هم اكنون لغو این مصوبات وكمبود اعتبارات در كنار فشارها و خواسته های غیرقانونی مدیران اجرایی موجب ایجاد تنش میان این افراد با برخی دستگاه های نظارتی شده است.

وی نداشتن آگاهی و اشرافیت مدیران نسبت به قوانین و مقررات بودجه ای ، عدم شفافیت در صدور مبادله موافقت نامه ها، همكاری نكردن بانك ها در زمینه ابطال به موقع ضمانت ها و مشكلات معیشتی و رفاهی را برخی از دغدغه های جدی ذی حسابان در دستگاه های اجرایی استان اعلام كرد.

مدیركل بازرسی كهگیلویه بویراحمد نیز در این نشست گفت: یكی از مشكلات و چالش های اساسی بین مدیران و برخی ذی حسابان دستگاه های اجرایی استان نحوه هزینه كرد اعتبارات مازاد و یا برگشت آن به خزانه است.

حسام عشقی افزود: ذی حسابان می توانند برای توسعه و حل برخی مشكلات استان به جای اعمال قوانین سخت راهكار ارایه دهند و مدیران را در این راستا كمك كنند.

وی با اشاره به اجرای ماده 14 قانون ارتقای سلامت اداری در دستگاه های اجرایی افزود: ذی حسابان برای جلوگیری از هرگونه كج روی درهزینه كردهای منابع و تحقق این مهم نقش موثری دارند.

عشقی از مدیران دستگاه های اجرایی استان خواست تا انتظارات خلاف قوانین و مقررات از ذی حسابان در دستگاه مربوطه خود نداشته باشند.

671/7530