۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80946319
T T
۰ نفر

مليله هنر بي نظير زنجان در جهان است

۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80946319
مليله هنر بي نظير زنجان در جهان است

زنجان - ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان،‌گفت: مليله بومي ترين هنر زنجانيان محسوب مي شود كه در جهان نظير و مانندي ندارد.

يحيي رحمتي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: صنعتگران ديگر مناطق كشور كه در حوزه مليله فعاليت مي كنند، يا استادكاراني هستند كه از زنجان به اين اين مناطق مهاجرت كرده اند و يا علاقه مندان اين مناطق از زنجانيان اين هنر را آموخته اند.

وي يادآورشد: هم اكنون در شهرهاي مختلفي از جمله اصفهان، تبريز و مشهد مليله توليد مي شود ولي با طرح، نقش و ظرافت و كيفيت مليله زنجان قابل مقايسه نيستند.

رحمتي اظهار كرد: هنرمندان زنجاني داراي سبك و طراحي خاصي هستند و مليله زنجان شناسنامه منطقي ويژه اي براي خود دارد و قابل تفكيك با ديگر آثار توليد شده در كشور هستند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، گفت: اين هنر صنعت كه بار هنري آن بيشتر است، براي عرضه در بازارهاي داخلي و خارجي بايد با تنوع و متناسب با سليقه مخاطبان مختلف توليد كرد.

وي خاطر نشان كرد: در توليد مليله بايد قدرت خريد مخاطبان مختلف را نيز در نظر گرفت و متناسب با نياز مصرف كننده، سليقه، مد و نوآوري به توليد آن دست زد.

رحمتي ادامه داد: بايد براي ورود محصولات جديد ضمن حفظ هويت مليله به بازار داخلي و جهاني برنامه ريزي و اقدام كرد.

معاون سابق صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، گفت: پيش از اين، فقط ظروف مختلف با هنر مليله توليد مي شد، اما از چندي قبل هنرمندان صنعتگر به توليد زيور آلاتي با بهره گيري از اين هنر صنعت ظريف دست زده اند.

وي با بيان اينكه مليله براي سازمان ميراث فرهنگي از جايگاه و ارزش خاصي برخوردار است، افزود: همين موضوع است كه مسوولان اين سازمان را براي طراحي قالب هاي جديد و بازاريابي در سطح جهاني ترغيب مي كند.

رحمتي يادآورشد: تا ماه هاي آينده نتيجه اقدامات و مطالعات سازمان ميراث فرهنگي در اين زمينه در قالب كتابي منتشر مي شود و علاقه مندان، هنرمندان و صنعتگران مي توانند از نتايج آن بهره برداري كنند.

مدير كل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، بر لزوم شناسايي بازارهاي هدف مليله براي صادرات آن در جهان تاكيد كرد و اهالي شرق آسيا را از طرفداران ظروف نقره اي خواند.

وي اظهار كرد: بايد از ظرفيت سفارتخانه ا براي معرفي آثار صنايع دستي به وي‍ژه مليله بهره برداري كرد.

رحمتي خاطر نشان كرد: هم اكنون صنعتگران موفق بسياري بوده اند كه اقدام به برگزاري نمايشگاه در كشورهاي خارجي كرده و به فروش خوبي از اين محل دست يافته اند.

مدير كل ميراث فرهنگي به برگزاري كارگاه هايي براي بازاريابي صنايع دستي با حضور اين صنعتگران اشاره كرد و بازاريابي را مهمترين اصل در افزايش فروش توليدات صنايع دستي خواند.

7319/522