۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۹
کد خبر: 80947586
T T
۰ نفر

واكسن درماني ايدز بر روي انسان آزمايش مي شود

۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۹
کد خبر: 80947586
واكسن درماني ايدز بر روي انسان آزمايش مي شود

تهران - ايرنا - واكسن درماني ايدز كه توسط گروهي از محققان اروپايي تهيه شده، در سال آينده در بيمارستان بارسلون، بر روي انسان آزمايش مي شود.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از خبرگزاري فرانسه، محققان در حال راه اندازي نخستين آزمايش واكسن درماني در برابر ويروس «اچ.آي.وي» هستند. اين واكسن در قالب پروژه عظيم

«ايديباپس»(IDIBAPS) و با بودجه كميسيون اروپا توسط موسسه تحقيقاتي بيمارستان كلينيك با همكاري چهار مركز ديگر در اسپانيا، هلند و بلژيك تهيه شده است.

هدف از تهيه اين واكسن، خنثي سازي دايمي بيماري در افرادي است كه پيش از اين به ويروس «اچ.آي.وي» آلوده شده اند.

«جوزف ماريا گاتل» رييس بخش بيماري هاي عفوني بيمارستان كلينيك در جمع خبرنگاران گفت: دانشمندان مي خواهند به درمان كاربردي براي اين بيماري دست يابند. اين بدين معناست كه با استفاده از اين واكسن مي توانيم افراد مبتلا به ويروس «اچ.آي.وي» را بدون نياز به درمان ضد ويروسي در طول زندگي بيماران درمان كنيم.

محققان درآينده نزديك اين واكسن درماني جديد را كه «VIH-TriMix-ARNm» نام دارد بر روي مبتلايان به ويروس «اچ.آي.وي» آزمايش خواهند كرد.

يك سال پيش دانشمندان در پروژه «ايدي پابس» نمونه اي از واكسن درماني ايدز را كه تا 90 درصد ابتلا به ويروس ايدز را در شركت كنندگان در آزمايش كاهش داده بود، معرفي كردند.

به گفته محققان واكسن «VIH-TriMix-ARNm» كه نسخه بهبود يافته واكسن قديمي است، سيستم ايمني بدن را تحريك مي كند و هم از نظر علمي و هم از نظر ساخت، از نسخه قبلي پيشرفته تر است. اين مزيت سبب مي شود اين واكسن در مقياس صنعتي به راحتي و به سرعت توليد شود.

همانطور كه از نام آن پيداست، اين واكسن از آنتي ژن هاي VIH،Trimix، يك تركيب كه در درمان سرطان استفاده مي شود و ARNm تشكيل شده است.

Trimix تركيبي است كه وظيفه تحريك و فعال كردن سلول هايي را كه آلوده به ويروس هستند، به عهده دارد. مولكول هاي ARNm نيز براي انتقال اطلاعات ژنتيك براي ساخت پروتئين مورد استفاده قرار مي گيرند.

محققان گفتند: اين آزمايش پيش از اين در شرايط آزمايشگاهي بر روي حيوانات انجام شده بود و نتايج آن در سال 2014 مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

همچنين در سال 2014، محققان ميزان سمي بودن اين واكسن را بر روي انسان آزمايش خواهند كرد و آزمايش هاي باليني در سال 2015 در بيمارستان بارسلونا آغاز خواهد شد.

به گفته محققان اگر اين مرحله از آزمايش ها موفقيت آميز باشد، اين پنج مركز بين سال هاي 2016 و 2017 اين واكسن را بر روي يك گروه 40 نفري از مبتلايان به ويروس ايدز آزمايش خواهند كرد.

محققان توليد اين واكسن را يك گام موثر در مبارزه با بيماري ايدز به حساب مي آورند.

به گزارش سازمان بهداشت جهاني، اكنون بيش از 35 ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس «اچ.اي.وي» آلوده هستند كه بيشتر مبتلايان در آفريقا به سر مي برند، بگونه اي كه در جنوب صحراي آفريقا از هر 20 بزرگسال يك نفر به «اچ.آي.وي» مبتلاست.

علمي(6) ** م.پ **
۰ نفر