۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۹:۲۴
کد خبر: 80951056
T T
۰ نفر
تجليل از استاد رضا لنكراني پيشكسوت تعزيه خوان پايتخت

شهرري - ايرنا - در چهاردهمين گام از ويژه برنامه'پرده عشاق' از استاد 'رضا لنكراني' پيشكسوت تعزيه خوان ساكن جنوب پايتخت تجليل شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي فرهنگسراي بهمن، در اين آيين معنوي نايب رييس انجمن تعزيه ايرانيان اظهار كرد: هنري كه از ايمان و عشق موجود در قلب اين عزيزان سرچشمه مي گيرد همان شور وعشق اشتياق به امام حسين(ع) است.

'محمد حسين ناصر بخت' با تجليل از رضا لنكراني پيشكسوت تعزيه خواني ضمن بيان خاطره اي از مرحوم هاشم فياض؛ يارديرينه استاد رضا لنكراني گفت: اين بزرگواران از جمله افرادي هستندكه هنر آييني تعزيه را حتي در خارج از مرز هاي كشور و بلاد اروپايي اجرا كرده اند.

وي گفت: مرحوم هاشم فيض (ره) مي گفت'ما توانستيم بيرق امام حسين(ع) را در خاك فرانسه فرودآوريم.'

نايب رييس انجمن تعزيه ايرانيان افزود: هنرتعزيه خواني به قدري براي اروپاييان ومردم شهرهاي مختلف اروپا جالب و ديدني بود كه آنان را مبهوت خود مي كرد چراكه تعزيه هنري برآمده ازايمان قلبي هنرمند مسلمان ايراني است.

وي شكل گيري هنرتعزيه را برگرفته از روح آيين عزاداري سالار شهيدان عنوان و يادآوري كرد : تعزيه از قرن چهارم هجري به بعد از ميان عزاداري هاي امام حسين (ع) در ايران شكل گرفت.

وي افزود: زمينه هاي هنري آن پيش تر وجود داشته تااينكه در قرن دهم هجري به واسطه حضور حاكمان وقت منجر به شكل گيري تعزيه شد و درقرن دهم نمايش آييني تعزيه خواني و شبيه خواني در ايران شكل گرفت.

ناصربخت ادامه داد: روند رو به رشد تعزيه تا دوران قاجار ادامه داشت و در اين دوران با محدوديت ها و ممنوعيت هاي نظام حاكم مواجه بود و اين مسئله زحمات بسياري را در زنده نگه داشتن هنرآيين تعزيه در ايران بر دوش عزيزان تعزيه خوان گذاشته بود.

وي خاطر نشان كرد: تعزيه خوانان براي اجراي يك تعزيه در آن زمان و فرار از ممنوعيت هاي دستگاه قاجار بايد شهر به شهر سفر مي كردند .

وي با بيان اينكه، تعزيه بسياري از هنرهاي ايراني را در دل خود جاي داده است تصريح كرد: موسيقي آوازي ايراني با تعزيه حفظ شده است، هنر نقش پوشي و شبيه خواني نيز نوعي از بازيگري ايرانيان را حفظ كرده و به ما رسانده و متون تعزيه نيز از ادبيات و شعر ايراني نشات گرفته و گونه اي از'شعر نمايش' را پديد آورده است.

نائب رييس انجمن تعزيه ايرانيان همچنين شبيه خواني و نقش پوشي را از جمله مهمترين اركان اصلي تعزيه دانست و ويژگي بارز استاد رضا لنكراني را پايبندي به اصول و قواعد به ظاهر ساده ولي تعميق يافته در اجراي تعزيه و شبيه خواني ذكر كرد.

وي اضافه كرد: رضا لنكراني بدون اينكه با اصول تئاتر كلاسيك و همچنين دوره هاي نمايش تراژيك دنيا آشنايي داشته باشد با اجراي يك جلسه اجرا دركشور ايتاليا با بهره بردن از قواعد تعزيه موجب مبهوت شدن تماشاگران و هنر مندان اروپايي شد.



***رضا لنكراني يكي از برجسته ترين مخالف خوانان تعزيه كشور است .

نائب رييس انجمن تعزيه ايرانيان در ادامه با بيان اينكه، هنر تعزيه هم مخالف خوان و هم موافق خوان دارد افزود: شايد بتوان گفت كه اجرمعنوي مخالف خوانان بيشتر ازموافق خوانان است.

وي توضيح داد: مخالف خوان برخلاف ميل قلبي و اعتقادي خود تن به ايفاي چنين نقشي مي دهد در حاليكه موافق خوانان چنين حسي را هرگز تجربه نمي كنند.

ناصربخت افزود: اين مخالف خوان است كه بايد با مهارت تمام درجهت باور پذيري وتاثيرگذاري بر مخاطبان در قالب نقشي كه ازان متنفر است قرار بگيرد.

نائب رييس انجمن تعزيه ايرانيان گفت: رضا لنكراني يكي از بزرگاني است كه بسياري از مجالس غريبه در تعزيه را مي شناسد.

وي افزود: قريب به 2 هزار گونه ناآشنا با عنوان 'مجالس غريبه در تعزيه خواني' وجود دارد كه استاد لنكراني با بسياري از آنان آشناست و سازو كار اجراي آنها را مي داند.

رييس فرهنگسراي بهمن نيز در ابتداي اين آئين، تكريم و پاسداشت پيشكسوتان و پيرغلامان ابا عبدا...الحسين (ع) را امري واجب و اداي احترام به اين بزرگواران را رسم ادب دانست.

'مهدي صولي'آيين تجليل از پيرغلامان امام حسين (ع) را ابتكار ارزشمندي از سوي سازمان فرهنگي هنري عنوان كرد.

وي افزود: به بهانه برگزاري ويژه برنامه'پرده عشاق' مفتخر به تجليل از بزرگواران و عزيزاني هستند كه محبت اهل بيت (ع) ونوكري سالار شهيدان حضرت ابا عبداالله الحسين (ع) را به عنوان گنجينه اي عظيم وبزرگترين سرمايه عالم در سينه دارند و اين سرمايه را از دوران نوجواني و جواني پاسداري كرده تا اينكه سينه به سينه به نسل امروز رسيده است .

تعزيه خواني مسلم بن عقيل توسط استاد احمد عزيزي، چهره نگاري از استاد رضا لنكراني ، پخش كليپ مصاحبه اي صميمي با استاد رضا لنكراني و شعر خواني آييني عبدالجبار كاكايي شاعر معاصر كشور از منظومه'عقل و عشق' بخش هاي ديگر ويژه برنامه پرده عشاق' بود .

در اين آيين معنوي كه با حضور شماركثيري از پيشكسوتان هنرهاي آييني، پيرغلامان ومفاخرحسيني، مسولان فرهنگي منطقه 16، نماينده فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، حاج مرتضي نمكي نماينده شوراي هيئات مذهبي جنوب شرق تهران برگزرار شد با اهدا لوح نفيس به همراه هديه اي ازسوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از رضا لنكراني تعزيه خوان پيشكسوت تجليل و ازخدمات ارزشمند وي تقدير شد.

703/564