۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۱
کد خبر: 80952234
T T
۰ نفر
وزارت علوم هیچ پرونده ای از دانشگاه ایرانیان در اختیار ندارد

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تاكید كرد كه هیچ پرونده و سوابقی از دانشگاه جامع بین المللی (موسوم به دانشگاه ایرانیان) در این دفتر موجود نیست.

كارن ابری نیا روز یكشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مطابق قانون، متقاضیان تاسیس موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی باید به دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم مراجعه كرده و با تكمیل فرم هایی، فرآیندهای اداری را پشت سر بگذارند.

وی یادآور شد: از آنجا كه صدور مجوز برای موسسات آموزش عالی در محدوده استان های تهران و البرز به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است متقاضیان تاسیس دانشگاه ایرانیان، مستقیما به شورای عالی مراجعه كرده و مجوز تاسیس گرفته اند.

ابری نیا ادامه داد: به طور كلی، موسسات آموزش عالی غیردولتی در ابتدای فعالیت خود، مجوز اصولی از سوی وزارت علوم دریافت می كنند كه پس از معرفی محل استقرار و بازدید كارشناسان وزارت علوم و تایید آنها، باید هیات امنا و هیات موسس خود را به این وزارتخانه معرفی كنند.

وی خاطرنشان كرد: پس از تشكیل هیات امنا و هیات موسس و طی مراحل مختلف، درصورت تایید وزارت علوم، موافقت اصولی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به موافقت قطعی تبدیل خواهد شد.

مدیركل آموزش عالی غیرانتفاعی با بیان اینكه مجوزهای اولیه برای تاسیس موسسه صادر می شود و تبدیل «موسسه» به «دانشگاه» یك فرآیند طولانی را می طلبد، تاكید كرد: هم اكنون تعدادی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با سابقه 10 تا 15 سال، داشتن حدود دو هزار دانشجو و 30 عضو هیات علمی به شرایطی رسیده اند كه به دانشگاه تبدیل شوند كه دانشگاه ایرانیان، هیچ كدام از این خصوصیات را ندارد.

وی تصریح كرد كه روند بررسی ارتقای یك موسسه آموزش عالی به دانشگاه، معمولا پنج سال بعد از فعالیت موسسه و فارغ التحصیلی یك دوره از دانشجویان آن در دستور كار قرار می گیرد.

مطابق قانون، مدرك تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه های فاقد مجوز وزارت علوم به تایید این وزارتخانه نخواهد رسید و مسوولان آموزش عالی بارها به داوطلبان هشدار داده اند كه از تحصیل در دانشگاههای بدون مجوز خودداری كنند.

به گزارش ایرنا، دست اندركاران دانشگاه موسوم به ایرانیان به رغم نداشتن مجوزهای لازم، دست به اقداماتی همچون راه اندازی سایت اینترنتی و انتشار اطلاعیه هایی مبنی بر فعالیت مركز آموزش مجازی این دانشگاه زده اند و با اینكه مدعی تشكیل هیات امنا و هیات رئیسه هستند در یكی از مصوبات خود، محمود احمدی نژاد به عنوان رییس دانشگاه، اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و سید حسن موسوی به عنوان اعضای هیات موسس ذكر شده اند درحالیكه مطابق ضوابط قانونی، دانشگاه های غیرانتفاعی باید بین هفت تا 9 نفر عضو هیات موسس داشته باشند و در تركیب آنها یك نفر روحانی و سه نفر عضو هیات علمی رسمی پیش بینی شده باشد.

فراهنگ(4)**1055**1588