۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۴۶
کد خبر: 80956243
T T
۰ نفر
قرار گرفتن در معرض هواي سرد خشكي پوست را تشديد مي كند

همدان-ايرنا- كارشناس غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت:سرد شدن هوا،وزش باد،استفاده از صابون ها و پاك كننده هاي قوي و خستگي از مهمترين عوامل تشديد خشكي پوست است.

دكتر 'مجيد حنيفه' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: توانايي پوست در نگهداري آب يكي از مهمترين عواملي است كه در ميزان رطوبت پوست و در نتيجه قابليت انعطاف آن موثر است.

وي اظهار داشت:كوچكترين بي نظمي و اختلال در اين ويژگي منجر به عوارض بسيار مهمي از قبيل خشكي،چين و چروك،پوسته پوسته شدن و ترك خوردن پوست مي شود.

وي ادامه داد:در زمستان و در منازلي كه با حرارت گرم مي شوند يا در هواي طوفاني كه هوا به شدت حركت مي كند لايه شاخي پوست خشك مي شود بنابراين پوست لايه لايه شده و مقدار قابل انتظاري آب از دست مي دهد.

وي اضافه كرد:در استان همدان به دليل خشكي هوا و وزش دائمي باد ميزان تبخير پوستي آب زيادتر بوده و اكثر افراد نيز از خشكي پوست رنج مي برند.

وي عنوان كرد:شستشوي مداوم پوست با آب و مصرف بي رويه از صابون ها و شوينده ها چربي ترشح شده توسط غدد مولد چربي پوست را از بين برده و به تدريج باعث اگزما كه شايع ترين عارضه پوستي است مي شود.

دكتر حنيفه گفت:استفاده از كرم هاي مرطوب كننده از مهمترين راه هاي پيشگيري از خشكي بيش از حد پوست است زيرا اين كرم ها با ايجاد يك لايه در سطح پوست سرعت دفع آب از اپيدرم را كاهش داده و قدرت نگهداري آب توسط طبقه شاخي را افزايش مي دهد.

وي در رابطه با نوع كرم هاي مرطوب كننده نيز عنوان كرد:براي پوست هاي خشك بايد از مرطوب كننده حاوي چربي استفاده كرد اما براي پوست هاي چرب نيازي به استفاده ازمرطوب كننده وجود ندارد.

وي اضافه كرد:براي پوست هاي نرمال نيز استفاده از كرم هايي با چربي نرمال از بهترين گزينه ها به شمار مي رود.

وي اضاقه كرد:مرطوب كننده ها را زماني بايد استفاده كرد كه پوست هنوز كمي رطوبت دارد و 20 دقيقه قبل از خروج از منزل بايد از اين كرم ها استفاده شود.

وي ادامه داد:يك كرم مرطوب كننده خوب قابليت پاك شدن سريع از روي پوست داشته و هيچ گونه ظاهر چربي بر روي پوست ندارد و اين كرم ها بعد از مصرف و ماساژ قابليت جذب پوستي بالايي دارند.

وي با بيان اينكه در صورت استفاده از محصولات خارجي وجود برچسب فارسي نويس بر روي ان ضروري است ادامه داد:اين برچسب فارسي نويس بايد داراي نام محصول،كشور و شركت سازنده،تاريخ توليد و انقضا،نحوه مصرف و مجوز واردات از وزارت بهداشت باشند.

7530/551