۳ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8095672
T T
۰ نفر
مسوول لبنانی: اسراییل در روزهای آینده از روستای غجر خارج می شود ................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/87 بیروت - یک مسوول برجسته لبنانی روز پنجشنبه گفت اسراییل در روزهای آینده از بخش لبنانی روستای اشغالی غجر عقب نشینی می کند.
به گزارش ایرنا از بیروت، این مسوول لبنانی که نخواست نامش فاش شود افزود ترتیبات لازم از سوی اسراییل برای عقب نشینی از این روستا پایان یافته و انتظار می رود رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده از آن خارج شود.
این مسوول لبنانی افزود عقب نشینی اسراییل از غجر قبل از سفر میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان به سوریه خواهد بود.
وی افزود دیدار سلیمان از سوریه طی هفته آینده و در اول ماه اوت خواهد بود و در گفت وگوهای او با مقام های سوریه ترسیم مرزها و روابط آینده بین دو کشور مطرح خواهد شد.
روستای غجر در خط آبی قرار دارد که سازمان ملل در سال 2000 میلادی پس از عقب نشینی اسراییل از جنوب لبنان ترسیم کرد.
غجر روستایی است که اسراییل تابعیت خود را بر ساکنان آن تحمیل کرده است اما نام های غجر، طرنجه، مثلث، سه نام برای یک روستای اشغالی سوریه است که در سمت شرقی نهر حاصبانی و در دامنه غربی جبل الشیخ در ارتفاع 310 متری از سطح دریا قرار دارد و به لحاظ اداری پیش از اشغال در سال 1967 تابع سوریه بوده است.
این روستا نام غجر را از اکراد گرفته است که از 200 سال قبل به دستور عثمانی ها بر آن حکومت می کردند.
روستای غجر در سال 1967 اشغال و از همان موقع اطراف آن سیم خاردار کشیده شد و اشغالگران تنها یک در برای رفت و آمد ساکنان آن باقی گذاشتند و هر مهمان برای ورود به آن می بایستی برگ عبور از فرماندار نظامی اسراییل دریافت کند.
پس از شش روز از جنگ سال 1967 ارتش اسراییل وارد روستای غجر شد و اعلام کرد خانه های روستا لبنانی است اما اراضی روستا که شامل 1150 هکتار است ، سوری است و زیر اشغال باقی خواهد ماند که برخی از آنان شرایط جدید را قبول نکرده و به عنوان پناهنده در اردوگاه یرموک در دمشق ساکن شدند.
شمار ساکنان روستا اکنون دو هزار نفر است که بیشتر آنان در خارج از روستا به عنوان کارگر در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند و برخی نیز به کار تجارت و تعدادی نیز به کار کشاورزی مشغول هستند.
خاورم ** 2082 ** 265 شماره 123 ساعت 21:39 تمام
۰ نفر