۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۰۱
کد خبر: 80959314
T T
۰ نفر
سيل عاشقان اباعبدالله الحسين (ع) در مرز شلمچه به اوج خود رسيد

خرمشهر- ايرنا- با نزديك شدن آيين اربعين حسيني سيل عاشقان سيدالشهدا(ع) براي عبور از مرز شلمچه به اوج خود رسيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، زوار اربعين حسيني از جاي جاي ايران اسلامي بصورت انفرادي و جمعي خود را به مرز شلمچه رسانده و لبيك گويان به سوي حرم مطهر سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) حركت مي كنند.

برخي از زائران از ابتداي ماه صفر حركت از مرز شملچه تا كربلا را با پاي پياده آغاز كرده و پس از استراحت كوتاه در مسير خود را به كربلاي معلي مي رسانند.

جمعيت زائران اباعبدالله الحسين(ع) در سال جاري نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشمگيري داشته و خدمات رساني به آنان را با مشكل مواجه كرده است.

يكي از زائران امام حسين (ع) در مرز شلمچه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از كمبود نيرو براي صدور مجوز در اين پايانه مرزي انتقاد كرد و گفت: كمبود نيرو موجب طولاني شدن انتظار براي خروج از مرز شده است.

' احمد صنگوري نژاد ' افزود: زائران براي عبور از مرز گاه يك شبانه روز براي انجام اقدامات قانوني صدور مجوز خروج در صف انتظار مي ايستند.

وي با قدرداني از تلاش هاي هلال احمر در مرز شملچه اظهار داشت: بيشتر زائران از راه هاي دور به مرز شلمچه مي آيند و چادر و پتوهاي موجود در مرز پاسخگوي جمعيت بالاي زائران نيست.

' جابر بستاني ' يكي ديگر از زائران كه از استان هرمزگان خود را به مرز شلمچه رسانده و در صف انتظار براي دريافت مجوز خروج بود گفت: ايستگاه هاي صلواتي مشكل زائران در تامين غذا و آب بسته بندي شده را رفع مي كنند.

يكي ديگر از زائران اربعين حسيني از استان فارس به نبود وسايل گرمايشي در مرز شلمچه اشاره كرد و اظهار داشت: سردي هوا و نبود امكانات گرمايشي در پايانه مرزي شلمچه زائران را با مشكل مواجه كرده است.

' زهرا دارابي ' افزود: تحمل سختي هاي مسير فقط با عشق به امام حسين (ع) امكانپذير است.

رييس سازمان حج و زيارت روز گذشته به منظور بررسي وضعيت خدمات رساني به زائران در مرزهاي چذابه و شملچه حضور يافت.

' سعيد اوحدي ' در نشست ساماندهي عزيمت زائران اربعين حسيني از مرز چذابه به حذف عوارضي زائران كربلاي معلي كه از اين مرز به عراق سفر مي كنند اشاره كرد و گفت: اين اقدام براي شتاب در تشريفات تردد و رفاه حال زائران اباعبدالله الحسين(ع) صورت مي گيرد.

رييس سازمان حج و زيارت گفت: 150 دستگاه اتوبوس به صورت رايگان براي جابه جايي و رفاه حال زائران در پايانه مرزي چذابه مستقر مي شود.

وي افزود: ميزهاي صدور گذرنامه نيز براي تسريع در صدور گذرنامه در پايانه هاي مرزي چذابه و شلمچه سه برابر افزايش مي يابد.

اوحدي با اشاره به سه برابر شدن جمعيت زوار در سه مرز مهران، چذابه و شلمچه اظهار داشت: امكانات پايانه هاي مرزي استانهاي ايلام و خوزستان پاسخگوي شمار زياد جمعيت زائران اربعين حسيني نيست.

وي افزود: در حال حاضر نيروي انتظامي، سپاه، گمرك، پايانه مرزي، سازمان حج و زيارت و ديگر سازمانها براي ساماندهي اين جمعيت بسيج شده اند.

رييس سازمان حج و زيارت اضافه كرد: زائران بطورمعمول سه تا چهار روز پس از زيارت كربلا بر مي گردند لذا امكانات لازم براي برگشت آنان بايد فراهم شود.

مدير شبكه بهداشت و درمان خرمشهر نيز به استقرار گروههاي بهداشت محيط براي ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني در مرز شلمچه اشاره كرد و گفت: اين گروهها در اجراي طرح پيشگيري از بروز بيماري ها در بين زائران در محل توزيع نذورات و ايستگاههاي صلواتي حضور دارند.

ˈ فرشيد بهشتي ˈ افزود: گروههاي بهداشت محيط، زائران اربعين حسيني را در محل ورود و خروج پايانه مرزي شلمچه كنترل و معاينه مي كنند.

وي بر رعايت موازين بهداشتي از سوي زائران اربعين حسيني تاكيد كرد و اظهار داشت: زوار شست و شوي تميز دست ها و استفاده از آب آشاميدني بسته بندي را مدنظر قرار دهند.

مدير شبكه بهداشت و درمان خرمشهر افزود: از ابتداي طرح تشديد بهداشت تاكنون يك دستگاه اتوبوس آمبولانس با يك پزشك و دو پرستار در پاركنيگ پايانه مرزي شلمچه استقرار يافته و به زائران خدمات درماني ارائه مي دهند.

وي گفت: يك آمبولانس اعزامي از آبادان نيز علاوه بر دو آمبولانس اورژانس 115 در مرز شلمچه مستقر مي باشند.

فرماندار خرمشهر نيز با اشاره به اينكه روزانه هشت تا 20 هزار زائر براي شركت در آيين اربعين حسيني از مرز شملچه به عراق سفر مي كنند افزود: سازمان هاي حج و زيارت، اداره گذرنامه، سازمان منطقه آزاد اروند، شبكه بهداشت و درمان، هلال احمر و پايانه مرزي شلمچه امكانات خود را براي خدمت رساني به زائران بسيج كرده اند.

' عبدالله حسيني ' گفت: مردم خرمشهر نيز به صورت خودجوش با راه اندازي ايستگاه هاي صلواتي تحت نظارت واحد بهداشت محيط شبكه بهداشت و درمان خرمشهر از زوار اربعين حسيني پذيرايي مي كنند.

هم اكنون روزانه 25 تا 30 هزار نفر از مرز شلمچه عازم عتبات عاليات مي شوند.

بنابر اعلام سازمان حج و زيارت تاكنون بيش از 250 هزار زاير ايراني عازم عتبات عاليات شده اند.

7100/7279/681
۰ نفر