۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۰۱
کد خبر: 80959387
T T
۰ نفر

استفاده از فناوری نانو در درمان ضایعات نخاعی

۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۰۱
کد خبر: 80959387
استفاده از فناوری نانو در درمان ضایعات نخاعی

تهران – رییس انجمن علوم اعصاب ایران گفت‌: پ‍ژوهشگران مركز تحقیقات سلولی مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران با همكاری پ‍ژوهشگاه پلیمر موفق شدند از فناوری نانو برای درمان ضایعات نخاعی استفاده كنند.

« محمد تقی جغتایی»‌ روز پنجشنبه در كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار داشت: وقتی قطع نخاع صورت می گیرد و یا نخاع دچار ضایعه می شود در محل ضایعه سلول های گلیال جمع می شوند كه این سلول ماده گلیكو پروتئین را در خود آزاد می كند و حاصل آن ایجاد یك سد گلیالی در محل ضایعه است.

جغتایی با بیان این كه رشته های عصبی یا آكسون ها مغز را به اندام و اندام را به مغز مرتبط می كند افزود: رشته های عصبی در هنگام ترمیم و رشد به این سد گلیالی برخورد می كنند و در نتیجه از رشد این رشته های عصبی جلوگیری می شود و اصطلاحا ، فرد آسیب دیده نخاعی دچار زخم گلیكال می شود.

دبیر دومین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: ‌پ‍ژوهشگران دو مركزیاد شده موفق شده اند كه آنزیمی كه مانع از زخم گلیالی می شود را از طریق نانو پارتیكل به محل ضایعه تزریق كنند تا آنزیم به تدریج آزاد شده و زخم را از بین ببرد.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران اظهارداشت: ‌نانو پارتیكلی كه آنزیم را به محل ضایعه می رساند نیز به دست توانای پژوهشگران پلیمر و دانشگاه علوم پزشكی ایران ساخته شده است.

جغتایی همچنین اظهارداشت :‌ پژوهشگران تحقیقات سلولی مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران به دنبال راه حلی برای درمان های سلولی مولكولی ضایعات نخاعی هستند كه در این راستا طرح هایی را در دست اجرا دارند.

وی گفت‌: استفاده از سلول های مخاط بویایی در درمان ضایعات نخاعی ، استفاده از سلول های شوآن ، سلول های مغز استخوان و اخیرا سلول های مزانشیم چربی از دیگر طرح هایی است كه در دانشگاه علوم پزشكی ایران در دست اجرا است.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران خاطرنشان كرد: نتایج این طرح ها در مدل های آزمایشگاهی بر روی حیوانات ، آثار خوبی داشته و در مجلات معتبر بین المللی نیز به چاپ رسیده است.

جغتایی افزود : استفاده از مهندسی بافت از دیگر طرح های در دست اجراست كه در آن داربست های بیومتریال توسط محققان مركز تحقیقات سلولی مولكولی انشگاه علوم پزشكی ایران طراحی شده است.

دومین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی كه به مدت سه روز در حال برگزاری است تا فردا – جمعه – در محل مركز بین المللی همایش های رازی به كار خود ادامه می دهد.

علمی(3)**9190**1478
۰ نفر