۷ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲
کد خبر: 80970084
T T
۰ نفر
تیر خلاص به دلال بازی اهدای كلیه با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی

كیش- ایرنا- فوق تخصص پیوند اعضا و استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز اهدای كلیه از افراد زنده را مغایر با كرامت انسانی دانست و گفت: مشاركت دادن بیماران مرگ مغزی در موضوع پیوند اعضا به دلال بازی ها و كارهای زشت در این حوزه پایان می دهد.

به گزارش ایرنا، مهدی صالحی پور روز شنبه درهمایش دانشجویی 'زندگی با نفس تو' با موضوع پیوند اعضا در كیش افزود: از 20 هزار نفری كه سالانه در كشور دچار مرگ مغزی می شوند، چنانچه یك پنجم خانواده های آنها نسبت به اهدای عضو رضایت دهند كمبودها و نیازهای بیماران نیازمند رفع می شود.

این فوق تخصص پیوند اعضا گفت: هر هفته 10 تا 12 بیمار در لیست پیوند كلیه قرار می گیرد و این در حالی است كه این تعداد وجود ندارد و به عبارت صحیح تر، به دست ما نمی رسد.

صالحی پور اظهار كرد: در صورتی كه یك پنجم بیماران مرگ مغزی در اقدامی انساندوستانه و نیك اندیشانه با رضایت خانواده ها در فرایند اهدای عضو مشاركت داده شوند از پیوند اعضا از یك فرد زنده به بیماران بی نیاز می شویم.

وی طراحی سامانه سراسری پیوند اعضا در كشور را خواستار شد و گفت: ضرورت دارد مراكز پیوند در كشور به طور هماهنگ عمل كنند و در این زمینه باید اطلاعات بیماران مرگ مغزی از سراسر كشور در این سامانه وارد شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز اظهار كرد: هم اكنون این دانشگاه شبكه ای را در جنوب كشور ایجاد كرده است كه تلاش می كند با جلب رضایت خانواده ها، اعضای سالم هیچ فرد متوفایی كه دچار مرگ مغزی می شود از دست نرود.

وی با بیان این كه پیوند اعضا مانند كلیه، معده، پانكراس و ... برای نخستین بار در ایران در دانشگاه علوم پزشكی شیراز پایه ریزی شد، گفت: مركز پیوند شیراز امروز پا به پای كشورهایی كه تعداد بالای پیوند را انجام می دهند حركت می كند.

در ابتدای این همایش، 'غلامرضا قاضی پور' معاون اجرایی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشكی شیراز در كیش از شكل گیری حركت انساندوستانه یك تشكل دانشجویی این دانشگاه در این جزیره ابراز خرسندی كرد.

همایش دانشجویی 'زندگی با نفس تو' را انجمن خیریه دانشجویی اشك پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشكی شیراز در كیش با مشاركت انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان فارس و سازمان منطقه آزاد كیش برگزار كرد.

در این همایش كه با حضور استادان پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشكی شیراز، بخشدار و رییس بیمارستان كیش و كامبیز دیرباز بازیگر سینما برگزار شد، علاقه مندان به اهدای عضو پس از نام نویسی كارت های اهدای عضو دریافت كردند.

برپایی غرفه هایی با اهداف امور خیریه از برنامه های جنبی این همایش بود. ك/2

2026