۱۱ دی ۱۳۹۲، ۹:۵۳
کد خبر: 80975493
T T
۰ نفر

وقف، بهترین شیوه انفاق و توشه ای ماندگار

۱۱ دی ۱۳۹۲، ۹:۵۳
کد خبر: 80975493
وقف، بهترین شیوه انفاق و توشه ای ماندگار

رشت - ایرنا - وقف سنت حسنه، بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی، توشه ای ماندگار و میراث جاودان انسان های بزرگی است كه با چشمان مهربان به دنیا می نگرند.

به گزارش ایرنا، 'وقف' یكی از مصادیق والای نیكوكاری، نوع دوستی و دیگر خواهی است كه بشر با استفاده از آموزه های انبیاء آن را از دیر باز به وجود آورده و در صحنه حیات اجتماعی به امانت گذاشته است.

سنت حسنه وقف یكی از مهمترین مظاهر احسان و نیكوكاری و خدمت به همنوعان و كمك به مصالح جامعه و تنظیم امور اجتماعی و اقتصادی است كه نام نیك را ماندگار می كند.

این میراث جاودان، ریشه در سنت نبوی دارد؛ در روایتی از رسول اكرم (س) آمده است: 'حبس الاصل و سبل الثمره' یعنی اصل حبس می شود و ثمره جاری می گردد.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در رابطه با وقف می فرمایند: 'همه كسانی كه از خود موقوفاتی بر جای گذاشته اند عموما با انگیزه دینی و آخرتی به این موضوع نگریسته اند و آن را باقیات و صالحات پنداشته، به امید اجر و ثوابی اخروی پای در این عرصه نهاده اند، گرچه مسائل انسانی نیز مورد توجه آنان بوده و بسیاری به همین جهات به آن روی آورده اند.'

مقام معظم رهبری نیز می فرمایند: 'باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه اش ، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج كرد ، اكنون عرصه های متعددی در وقف وجود دارد كه از جمله آنها ، پزشكی ، علم و آموزش ، تحقیقات و پژوهش ، علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شكل های مدرن است.'

مدیركل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: نگرشی گذرا بر تعالیم دین مبین اسلام و قرآن ، نشانگر این نكته اساسی است كه قوانین ، اصول و سنن و احكام این دین بر مدار رستگاری انسان در دو عالم هستی وضع شده به گونه ای كه انسان ها بتوانند ضمن بهره گیری مناسب از مواهب دنیوی و استفاده اصولی از نعمت های الهی، بر مبنای آن آخرت خود را بنا كنند.

حجت الاسلام و المسلمین 'ولی عادلی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: انفاق ، احسان ، صدقه و باقیات و صالحات حلقه هایی به هم پیوسته از زنجیره معنایی این فرهنگ غنی اند كه هر كدام جایگاهی را برای خود اختصاص داده اند .

وی اظهار كرد: در این میان وقف به عنوان بهترین و ماندگارترین شیوه انفاق ، موجب می شود تا برای همیشه آثار و خیرات و بخشش مال و كمك به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف شده و از بهره های معنوی و اخروی ان سود برد.

مدیركل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان این كه پس از قدرت گرفتن اسلام گرایش به وقف نیز در میان مسلمانان رونق یافت ، خاطر نشان كرد : این سنت حسنه در طول تاریخ نقش مهمی در حیات جوامع اسلامی در عرصه های مختلف مذهبی ، فرهنگی، اقتصادی ، بهداشتی ، عمرانی و ... ایفا كرده است.

وی تصریح كرد : در ایران نیز پس از ظهور دین مقدس اسلام گرایش به وقف گسترش یافت و امروز كمتر شهر و روستایی وجود دارد كه در آن اثری از وقف و موقوفات نباشد .

وی بیان كرد: پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ضمن احیای موقوفات و گسترش فرهنگ وقف، نگرش مردم و مسوولان به وقف نیز ارتقاء یافت و هر سال بر دامنه تاثیرگذاری فرهنگ وقف بر جامعه افزوده شده است.

وی یادآور شد: تنوع و نوآوری های گسترده ای را در جلوه های وقف و موقوفات شاهدیم و با وقف های متناسب با نیاز، بسیاری از مشكلات و چالش های فرهنگی و اقتصادی مردم این مرز و بوم كاسته شده است.

مدیركل اوقاف و امور خیریه استان گیلان یادآور شد: رفع بسیاری از نیازمندی های مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره های اقتصادی ، با سنت زیبا و حسنه وقف امكان پذیر است .

وی بزرگترین مزیت در امر وقف را وجود انگیزه الهی و ثمرات معنوی آن عنوان و اظهار كرد : وقف ثروت و دارایی انسان را مانند چشمه همیشه جوشان می كند كه هرگز از جوشش باز نمی ایستد و برای همیشه خیر و بركت را بر بستر زمان و اجتماع جاری و صاحب خویش را از بهره های معنوی برخوردار می كند .

نهم تا پانزدهم دی ماه هفته وقف نامگذاری شده است.ك/4

7286/ 603