۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲
کد خبر: 80975829
T T
۰ نفر
هفتمين سوگواره سراسري عاشورايي كودكان و نوجوانان در قزوين آغاز شد

قزوين - ايرنا - هفتمين سوگواره سراسري عاشورايي كودكان و نوجوانان روز چهارشنبه با حضور جمعي از مسوولان، كارشناسان و شركت كنندگان 28 استان كشور در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قزوين آغاز شد.

مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: هفتمين سوگواره عاشورايي با عنوان 'حماسه در كربلا، حماسه حسيني' در سه بخش ادبي، قصه‌گويي و عكس برگزار شده است.

'طيب ملكي‌پور'، هدف از برگزاري اين سوگواره را احياي شعائر مذهبي، ديني، عاشورايي و مستند كردن هنرها در غالب مضامين عاشورايي برشمرد و افزود: در اين سوگواره مهماناني از كشورهاي عراق، پاكستان، افغانستان، بنگلادش و لبنان نيز حضور دارند.

وي، با اشاره به اينكه آثار ارسال شده در سه بخش هنري، ادبي و فرهنگي سوگواره عاشورايي كه مربوط به قصه‌گويي است به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است، اظهار كرد: آثار نزديك به يكهزار و 166 سي دي عكس با موضوع عاشورا در بخش هنري، 554 اثر در بخش ادبي و 31 اثر در بخش فرهنگي سوگواره با محوريت قصه‌گويي از هنرمندان كشور و در اين سوگواره حضور دارند.

ملكي پور اضافه كرد: در بخش هنري آثار 6 نفر و در بخش ادبي آثار دوازده نفر به عنوان آثار منتخب بخش ادبي و هنري اين سوگواره كه از سوي هيات داوران برگزيده خواهد شد.

وي قصه‌گويي، دكلمه، انيميشن، شعر، متن ادبي، عكاسي، كارگاه هنري نمايشگاه هنرهاي محتوايي، برگزاري نشست‌هاي عاشورا شناسي، اجراي سرود، تئاتر، مداحي و پرده‌خواني را از جمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين سوگواره برشمرد.

مدير كانون پرورش فكري كودك و نوجوان استان قزوين، تشويق و ايجاد انگيزه براي هنرمندان، نويسندگان و نخبگان هنري كشور و جذب آنها به سمت عاشورا را از ديگر اهداف اين سوگواره برشمرد و اظهار كرد: سوگواره حسيني يكي از مراسم‌هايي است كه در شش سال گذشته با محوريت مسلم بن عقيل، حضرت ابوالفضل(ع)، كودكان كربلا، نيايش در كربلا و محوريت خامس آل‌عبا هر ساله در قزوين برگزار شده است كه اين سوگواره‌ها مورد استقبال چشمگير مردم و مسوولان قرار گرفته است.

وي ادامه داد: اين سوگواره با حضور قصه گويان، شعرا، هنرمندان و نويسندگان استان هاي مختلف كشور امروز و فردا در مجتمع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان در حال برگزاري است.

ملكي پور گفت: اجراي نمايش سايه اي، تئاتر، مداحي، پرده خواني، دكلمه، قصه گويي، انيميشن، شعر، متون ادبي، عكاسي، كارگاه هاي هنري و نمايشگاه هاي هنري از جمله بخش هاي اين سوگواره است و پنجشنبه شب نيز هنرمندان در حسينيه آقا سيد جمال قزوين حضور مي يابند.

مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين افزود: برپايي نمايشگاه عكس عاشورايي و خوشنويسي، معرفي 19 شخصيت عاشورايي به صورت فضاسازي رسمي و شفاهي از برنامه هاي ديگر اين سوگواره است.

ملكي پور، اين سوگواره را توفيقي بزرگ براي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان برشمرد و از تمام مسوولاني كه براي برگزاري آن با كانون همكاري كردند، قدرداني كرد.

هفتمين سوگواره سراسري عاشورايي كودكان و نوجوانان با عنوان 'حماسه در كربلا، حماسه حسيني' به مدت دو روز به ميزباني قزوين در حال برگزاري است.

7389/616