۱۵ دی ۱۳۹۲، ۲۰:۳۲
کد خبر: 80981313
T T
۰ نفر
سرانه مطالعه در استان كرمانشاه 72 دقیقه در روز است

كرمانشاه - ایرنا - مدیركل كتابخانه های كرمانشاه، میانگین سرانه مطالعه در استان را 72 دقیقه در روز عنوان كرد و گفت: این در حالیست كه سرانه مطالعه در كشور 76 دقیقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'اسماعیل احمدی' عصر یكشنبه در جلسه انجمن كتابخانه های عمومی كرمانشاه كه با حضور استاندار در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: كرمانشاه در این خصوص رتبه سیزدهم كشور را به خود اختصاص داده است.

وی از وجود 83 كتابخانه نهادی و مشاركتی در استان خبر داد و گفت: 68 باب از این تعداد را كتابخانه های نهادی و 15 باب را كتابخانه های مشاركتی تشكیل می دهند.

وی اظهار كرد: از جمع كتابخانه های نهادی استان، 55 باب آن ها در مناطق شهری و 13باب نیز در مناطق روستایی قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینكه 933 هزار و 340 جلد كتاب در كتابخانه های استان و در موضوعات مختلف وجود دارد، از عضویت 56 هزار و 580 نفر در آن ها خبر داد و گفت: این تعداد عضو حدود سه و نیم درصد جمعیت كل استان را شامل می شود.

احمدی افزود: این در حالیست كه مطابق سند چشم انداز ترسیم شده، 35 درصد جمعیت استان باید عضو كتابخانه ها باشند و همانگونه كه مشاهده می شود فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.



** امانت 111 هزار جلد كتاب در یك ماه گذشته به اعضای كتابخانه های كرمانشاه

وی همچنین از امانت 111 هزار جلد كتاب به اعضای كتابخانه های عمومی استان در یك ماه اخیر به اعضای كتابخانه ها خبر داد و گفت: این مقدار در كتابخانه های مشاركتی پنج هزار جلد بوده است.

احمدی خاطرنشان كرد: هم اكنون به ازای هر چهار نفر یك جلد كتاب وجود دارد در حالی كه باید برای هر دو نفر یك كتاب داشته باشد.



** كتابخانه های متعددی در دست ساخت و تجهیز است

مدیركل كتابخانه ها در ادامه از ساخت و تجهیز كتابخانه های متعددی در سطح استان خبر داد و گفت: یكی از آن ها كتابخانه امیركبیر است كه با سه هزار و 700 متر زیربنا در حال تجهیز می باشد، ضمن آنكه كتابخانه آیت الله خامنه ای در شهرك جعفرآباد نیز مراحل پایانی ساخت خود را دنبال می كند.

احمدی تصریح كرد: كتابخانه های نوكان و شهرك شهید عسگری كرمانشاه و خیرین اسلام آباد غرب در مراحل تجهیز و نازك كاری است، ضمن اینكه پنج كتابخانه روستایی نیز با 40 تا 80 درصد پیشرفت در دست ساخت می باشد.



**كتابخانه مركزی كرمانشاه 40 درصد پیشرفت فیزیكی دارد

وی همچنین به ساخت كتابخانه مركزی كرمانشاه نیز اشاره كرد و گفت: این پروژه هم اكنون با 40 درصد پیشرفت فیزیكی عملیات اجرایی آن بسیار كند دنبال می شود و با شرایط فعلی نباید انتظار داشت بزودی افتتاح شود.

احمدی خاطرنشان كرد: احداث كتابخانه مركزی كرمانشاه از مصوبات سفر دولت به استان بود كه 40 درصد تعهد ساخت آن بر عهده استان و 60 درصد نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است كه تعهدات استان انجام و هم اكنون نوبت وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد كه تعهد خود را عملی كند.

مدیركل كتابخانه های كرمانشاه با اشاره به بدهی هفت میلیارد ریالی پروژه كتابخانه مركزی كرمانشاه، اعتبار مورد نیاز برای تكمیل این پروژه را 120 تا 150 میلیارد ریال اعلام كرد.



**به ازای هر یكصد نفر 1.74 متر مربع فضای كتابخانه در استان وجود دارد

وی در ادامه مساحت كل كتابخانه های استان كرمانشاه را 33 هزار و 788 متر مربع عنوان كرد و گفت: با این مساحت به ازای هر یكصد نفر 1.74 متر مربع فضای كتابخانه داریم كه این فضا در كشور چهار متر مربع است.

احمدی خاطرنشان كرد: طبق سند چشم انداز باید به ازای هر 100 نفر، هشت متر فضای كتابخانه وجود داشته باشد.



** ایستگاه های مطالعه كتاب تا پایان سال به 24 ایستگاه افزایش می یابد

وی در ادامه از وجود 17 ایستگاه مطالعه كتاب در سطح استان خبر داد و گفت: این ایستگاه ها تا پایان سال به 24 باب افزایش خواهد یافت.

احمدی همچنین با بیان اینكه 15 عنوان كتاب در ایستگاه های مطالعه كتاب وجود دارد، از توزیع 200 هزار جلد كتاب در این ایستگاه ها خبر داد.

7458/567